بلینکن در جمع سناتورهای منتقد: برای ملاقات با ایرانی‌ها امتیاز نمی‌دهیم

وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید، تحریم‌ها قبل از بازگشت ایران به تعهدات یا حرکت در این مسیر لغو نمی‌شوند

اظهارات بلینکن در حالی مطرح می‌شود که به نظر می‌رسد با مجوز آمریکا بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران در حال آزاد شدن است و خرید نفت افزایش یافته است-POOL / Getty Images via AFP

آنتونی بلنیکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در جلسه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان گفت: «باوجود اینکه محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای ایران به نفع واشینگتن است، آمریکا برای تضمین مذاکره با ایران امتیاز نمی‌دهد.»

جمهوری‌خواهان و دمکرات‌های تندرو در این جلسه، وزیر امور خارجه را در مورد هدف احیای توافق هسته‌ای با ایران هدف پرسش‌های مکرر قرار دادند. روز سه‌شنبه نیز ۱۴۰ نماینده کنگره از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا از او خواستند، رویکرد جامعی را در قبال ایرن اتخاذ کند. رویکردی فراتر از بحث هسته‌ای که شامل حل تمامی تهدید‌های ناشی از اقدامات جمهوری اسلامی در منطقه و جهان باشد.

بلینکن در جلسه روز چهارشنبه گفت که محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای ایران به نفع آمریکا است. در عین حال آمریکا مشکلات بنیادینی با اقدامات ایران در طیف وسیعی از موارد دارد، از حمایت از تروریسم تا برنامه‌های موشکی و اقدامات بی‌ثبات‌کننده در منطقه.

بلینکن تاکید کرد، این تهدید‌ها در صورتی که ایران به ظرفیت هسته‌ای دست یابد، خطرناک‌تر می‌شوند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که هدف بازگشت به توافق هسته‌ای است، چرا که برآوردهای اطلاعاتی و بازرسان می‌گویند این توافق برنامه‌های هسته‌ای ایران را محدود کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلینکن، در پاسخ به پرسش ایلهان عمر، نماینده دمکران کنگره که مواضعی در حمایت از جمهوری اسلامی ایران داشته، درباره اینکه چرا آمریکا نخست به توافق بازنمی‌گردد، گفت: «تنها با زدن یک کلید نمی‌توانید با توافق بازگردید. ما سه سال قبل از توافق خارج شدیم و ایرانیان هم متاسفانه از تعهدات خود فاصله گرفتند.بنابراین یک موضوع چالش‌برانگیز است که به مذاکره نیاز دارد و ما آمادگی برای مذاکره را اعلام کرده‌ایم.»

بلینکن بار دیگر گفت، «توپ برای احیای دیپلماسی در زمین ایران است، اما واشینگتن برای مذاکره تحریم‌ها را لغو نمی‌‌کند.»

این اظهارات بلینکن در حالی مطرح می‌شود که به نظر می‌رسد بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا در حال آزاد شدن است. از سوی دیگر گزارش‌هایی از افزایش خرید نفت از ایران از سوی کشورهایی مانند چین منتشر شده است.

با این حال بلینکن در پاسخ به این پرسش که آیا حاضر است تضمین بدهد «تنها برای ملاقات با ایرانیان، امتیاز نمی‌دهد» گفت: «بله می‌توانم.»

او همچنین گفت که آمریکا تا زمانی که ایران به تعهداتش بازنگردد یا در مسییر مذاکره‌ای در جهت بازگشت کامل به تعهدات قرار نگیرد، واشینگتن تحریم‌ها را لغو نمی‌کند.

هرچند به نظر نمی‌رسد تیم جو بایدن هنوز استراتژی کاملا مشخصی در قبال ایران داشته باشد، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که پیشنهاد‌هایی مانند بازگشت به برجام و اجرایی کردن آن و سپس مذاکره برای توافق‌های دیگر مطرح است. پیشنهادی که با خواسته نمایندگان کنگره مبنی بر یک توافق جامع با ایران متفاوت خواهد بود.

از اظهارات بلینکن نیز چنین برمی‌آید که آمریکا در گام نخست به دنبال احیای برجام و حل مساله هسته‌ای است.