عربستان: حوثی‌ها امنیت انرژی جهانی را هدف قرار داده‌اند

وزرای خارجه عربستان و روسیه در یک نشست خبری بر نزدیکی دیدگاه‌های دو کشور در مورد تحولات جهانی تاکید کردند

سرگئی لاوروف و فیصل بن‌فرحان وزرای خارجه روسیه و عربستان سعودی در ریاض دیدار کردند-AFP

 فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی روز چهارشنبه ۱۰مارس، ۲۰ اسفند گفت حملات اخیر شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت ایران علیه عربستان، امنیت انرژی جهانی را هدف قرار داده است.

او این سخنان را در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی با همتای روسی خود، سرگئی لاوروف، مطرح کرد. لاوروف برای گفتگو در مورد توافقنامه ریاض و رسیدن به نقشه راه بحران یمن به عربستان سفر کرده است.

وزیر امور خارجه عربستان در این کنفرانس خبری گفت که با لاوروف درباره تحولات و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو کرده است. فیصل بن فرحان گفت که ریاض بر تلاش برای دستیابی به راه‌حل بحران سوریه تأکید می‌کند.

در بیانیه صادر شده توسط وزارت خارجه عربستان سعودی آمده است: «ما بر موضع خود در مورد تلاش برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی برای حل بحران یمن تاکید می‌کنیم، زیرا اجرای توافقنامه ریاض و تشکیل دولت جدید در یمن از مهمترین موارد آن است. این گامی استوار برای دستیابی به راه‌حل سیاسی یکپارچه برای حل بحران یمن است و ما پشتیبانی خود را از تلاش های فرستاده سازمان ملل برای دستیابی به آتش‌بس جامع و آغاز روند سیاسی اعلام می‌کنیم.»

فیصل بن‌فرحان درباره بحران سوریه هم گفت: «عربستان تأکید می‌کند که تلاش برای حل بحران سوریه باید به گونه‌ای باشد که امنیت مردم سوریه را تضمین کند و آنها را از سازمان‌های تروریستی و شبه‌نظامیان فرقه‌گرا محافظت کند.»

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به لزوم پایان جنگ در یمن گفت: «ما تأکید می‌کنیم که نباید یمن به مکانی پر هرج و مرج تبدیل شود و به نقطه‌ای بی‌بازگشت برسد.‍»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرگئی لاوروف نیز در این نشست اعلام کرد که حمله اخیر به تأسیسات نفتی عربستان غیرقابل قبول است. وزیر خارجه روسیه در مورد پرونده سوریه نیز گفت که کشورش وضعیت سوریه را به دقت رصد می‌کند و حق تعیین سرنوشت سوریه را بنیادین می‌داند.

لاوروف گفت: «ما در مورد اهمیت توسعه روابط و همکاری‌های مشترک میان دو کشور در بازار جهانی نفت و در چارچوب اوپک‌‌پلاس دیدگاه مشترکی داریم.»

وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت که ریاض و مسکو در مورد قیمت مناسب برای نفت اتفاق‌نظر دارند و روسیه و عربستان سعودی قصد دارند همکاری های خود را در چارچوب اوپک توسعه دهند.

لاوروف افزود تولیدکنندگان اوپک‌پلاس سعی خواهند کرد تا مانع نوسانات شدید قیمت نفت شوند.