روایت زندانی سابق آمریکایی از «شکنجه روحی» خود در ایران

بازجو تهدید کرد « باید به جاسوس بودن اعتراف کنی، یا آن که به سلول انفرادی برگردانده شوی. اگر اعتراف نکنی زن و پسرت را هیچوقت نخواهی دید»

ژیو وانگ و خانواده او اتهام جاسوسی را همواره رد کردند-HUA QU / PRINCETON UNIVERSITY / AFP

ژیو وانگ، شهروند آمریکایی چینی‌تباری که سه سال در ایران به اتهام جاسوسی زندانی بود، می‌گوید بازجویان ایرانی به او گفتند که می‌خواهند از او به عنوان «گرو» در برابر آمریکا استفاده کنند و در دوران حبس متحمل «شکنجه روحی» شده بود.

وی در ژانویه ۲۰۱۶ دانشجوی دانشگاه پرینستون بود که برای تکمیل تز دکترای خود و تحقیق در مورد ایران در دوره قاجار به ایران سفر کرد، اما اندکی بعد به اتهام جاسوسی بازداشت شد و از اوت ۲۰۱۶ تا دسامبر ۲۰۱۹ را در زندان به سر برد.

آقای وانگ در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری العربیه که گزارش آن روز سه‌شنبه منتشر شد گفت، «من برای ۲۸ روز به سلول انفرادی خیلی کوچکی انداخته شدم. هر روز ساعت‌ها از من سئوال می‌شد. من شکنجه روحی زیادی را تجربه کردم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او که اکنون دانش‌آموخته دانشگاه آمریکایی پرینستون در رشته تاریخ است، در بخشی از مصاحبه گفت «حکاکی‌هایی بر دیوارهای سلول نقش بسته بود و یکی از آنها یک نوشته انگلیسی بود که می‌گفت: ۳۶۴ روز حبس. آن موقع بود که فورا از پا افتادم.»

آقای وانگ درباره نحوه بازداشت خود به العربیه گفت، «چند ساعت پیش از بازگشت به ایالات متحده، اعضای ... اطلاعات با من تماس گرفتند و ادعا کردند پلیس هستند. آنها از من خواستند (وسایل) الکترونیکی‌ام را همراه ببرم و به چند پرسش پاسخ بدهم.»

به گفته او، «در ابتدا اتهامی در کار نبود و به نظر می‌رسید یک پرسش و پاسخ معمول توسط مسئولان باشد.»

دیپلمات‌های بین‌المللی، وکلا و بستگان شهروندان خارجی بازداشت شده می‌گویند ایران تاریخچه‌ای از بازداشت غربی‌ها، به ویژه دوتابعیتی‌ها، دارد که اتهام اغلب آنها جاسوسی عنوان می‌شود. ژیو وانگ و خانواده او اتهام جاسوسی را همواره رد کردند.

آقای وانگ همچنین گفت که بازجویش گفته بود می‌خواهد از او «به عنوان گرو یا وثیقه استفاده کند، تا توافقی با ایالات متحده برای بازگرداندن زندانیان ایرانی (محبوس در ایالات متحده) و پس گرفتن پول‌های مسدود شده (ایران) در واشینگتن نهایی شود.»

بازجو تهدید کرد «تو باید به جاسوس بودن اعتراف کنی، یا آن که به سلول انفرادی برگردانده شوی، تا وقتی که اعتراف کنی. اگر نکنی، زن و پسرت را هیچوقت نخواهی دید.»

ایران ژیو وانگ را در سال ۲۰۱۹ در راستای یک توافق کم‌سابقه تبادل زندانی بین تهران و واشینگتن و در اوج تنش میان دو کشور در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق ایالات متحده آزاد کرد. دولت سوئیس تسهیل کننده آن توافق بود.