اظهارات متناقض دو مقام دولتی درباره درآمد ۳۰ هزار میلیاردی دولت از بورس

وزیر اقتصاد از درآمد ۳۰ هزار میلیارد تومانی دولت از بورس خبر داد، سخنگوی دولت گفت دروغ است

از مردادماه امسال که شاخص کل بورس در ایران با سقوط مواجه شد، بسیاری از سهامداران خرد که عموما از مردم عادی بودند بخشی از سرمایه‌های خود را از دست دادند-ATTA KENARE / AFP

دو مقام دولت ایران امروز اظهارات متناقضی در مورد میزان درآمد دولت از بورس داشته‌اند. در حالی که فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی صبح امروز در مصاحبه‌ای اعلام کرد که دولت ۳۰ هزار میلیارد تومان در چند ماه نخست امسال از بورس درآمد داشته است، علی ربیعی، سخنگوی دولت درآمد دولت از بورس را دروغ خواند.

فرهاد دژپسند در مصاحبه با ایلنا گفت : «تامین مالی دولت از بازار سهام در سال جاری کمی بیش از 30 هزار میلیارد تومان بوده است که آن هم در ماه های ابتدایی سال که بازار با رونق قابل توجه همراه بود، صورت پذیرفت. دولت دربازار سرمایه دارایی فروخته و در مقابل آن وجوهی حاصل کرده که درآمد دولت از تمام روش‌ها در بازار سهام حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است.»

همزمان با انتشار این مصاحبه، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرد که تامین کسری بودجه از طریق بازار سهام دروغ است: «این شائبه‌ای بیش نیست و با آمار و ارقام مشخص است دولت کسری بودجه را از کجا تامین کرده و کسری درآمد خود را این چنین تامین نکرده است.»

از مردادماه امسال که شاخص کل بورس در ایران با سقوط مواجه شد، بسیاری از سهامداران خرد که عموما از مردم عادی بودند بخشی از سرمایه‌های خود را از دست دادند. این موضوع سبب اعتراض سهامدارانی شد که معتقدند دولت کسری درآمدی خود را از محل تاراج سرمایه‌های آن‌ها تامین کرده است.

شاخص کل بورس در ابتدای مرداد از مرز ۲ میلیون واحد هم گذشته بود و اکنون با سقوط ۸۰۰ هزار واحدی در کانال ۱ میلیون و ۲۰۰ است.

پس از تشدید تحریم‌های آمریکا و بسته‌شدن راه‌های فروش نفت، مقام‌های دولتی و همچنین علی خامنه‌ای و اعضای دفتر او از مردم خواستند تا سرمایه‌های خود را به بورس بیاورند. سوددهی مقطعی بورس سبب شد تا گروه بزرگی از مردم برای حفظ دارایی‌های خود و مقابله با کاهش هرروزه ارزش ریال به بازار سرمایه هجوم بیاورند.

از ابتدای فروردین و تا پیش از سقوط شاخص کل، رشد بازار رقم بی‌سابقه ۲۹۲ درصد بود. این در حالی بود که در سراسر سال ۱۳۹۸، متوسط بازدهی بازار سرمایه کمتر از ۲۵۰ درصد بود.

رشد ۲۹۲ درصدی در ۸۰ روز بسیاری از مردم را به این صرافت انداخت که بازار تا انتهای سال حداقل رشد ۱۰۰۰ درصدی و شاید هم بیشتر خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در میانه بحران کرونا و سقوط ارزش ریال در برابر دلار، این تنها تکیه‌گاهی بود که مردم برای حفظ دارایی خود به آن متوسل شده بودند. اغواگری این بازار به حدی بود که برخی از افراد از کار اصلی خود دست کشیده و صرفاً بر خریدوفروش سهام در بورس متمرکز بودند.

در مقابل برنامه دولت برای بورس متفاوت از رویای سهامداران تازه‌وارد بود. دولت در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ بخش بزرگی از کسری بودجه خود را از طریق افزایش عرضه دارایی‌ها در بورس و قیمت‌های حبابی آن به دست آورد.

پس از سقوط بازار، مقام‌های دولتی اعلام کردند که آن‌ها در مورد ماهیت متغیر بازار بورس هشدار داده‌ بودند.

فرهاد دژپسند نیز صبح امروز همین سخنان را تکرار کرد و گفت که مشکلات موجود بورس به دلیل ورود «غیرحرفه‌ای‌ها» ایجاد شده است.

بیشتر از اقتصاد