برنامه آلمان برای واکسیناسیون علیه کرونا؛ هر هفته ۱۰ میلیون نفر

از ماه آوریل عرضه واکسن کرونا با تغییرات جدی و با سرعت انجام خواهد شد

«از ماه آوریل تا ژوئن هر ماه صدمیلیون دوز واکسن کرونا در بین کشورهای عضو اتحادیه توزیع خواهد شد» - Tobias Schwarz / AFP / POOL

بیش از دو ماه و نیم از تزریق اولین واکسن کرونا به اولین شهروند آلمانی که مادربزرگی ۱۰۱ ساله بود، می‌گذرد اما در این مدت فقط سه درصد از آلمانی‌ها واکسن کامل و پنج درصد نیز فقط دوز اول را دریافت کرده‌اند که اغلب آن‌ها افراد سالمند بالای ۸۰ سال و کادر درمان بوده‌اند. 
به نوشته نشریه «روزنامه پزشکان»، آلمان در جدول کشورهای واکسینه شده حتی جز بیست کشور اول هم نیست. 
یکی دیگر از مشکلاتی که در طول این مدت روند واکسیناسیون را در آلمان کند کرد، استفاده نکردن مردم از واکسن سوئدی- بریتانیایی «آسترازنکا» بود. به طوری که صدها هزار دوز از این واکسن در آلمان تا همین چند روز پیش بلاتکلیف مانده بود و عده‌ای معتقد بودند این واکسن برای افراد بالای ۶۵ سال کارایی ندارد؛ و از آن جایی که در مقایسه با دیگر واکسن‌های رقیب «بیونتک - فایزر» و «مدرنا» که اثربخشی حدود ۹۴ درصد به ثبت رسانده‌اند، اثر کمتری (تا ۶۰ درصد) دارد، بسیاری حاضر به تزریق این واکسن نشدند. اما آن چه که هم‌اکنون مشخص شده است، عدم انتشار اطلاعات کافی در خصوص واکسن آسترازنکا باعث ایجاد شایعات در این زمینه شده بود. 

با تحقیقاتی که در کشور انگلستان و اسکاتلند روی این واکسن انجام شد، مشخص شده است که این واکسن بر همه رده‌های سنی از جمله افراد مسن هم اثربخشی دارد و کمیسیون دائمی واکسیناسیون آلمان با تغییر نظر قبلی خود، به سالمندان در انتظار واکسن این خبر را داد که می‌توانند با خیال راحت از واکسن آسترازنکا استفاده کنند. 

آن چه که واضح است، دست کم ۶۰ درصد از مردم آلمان باید واکسن بزنند تا همه چیز به حالت عادی بازگردد و بسیاری از مردم برای بازگشت به زندگی معمولی‌شان به شدت در انتظار دریافت واکسن هستند. اما تاکنون به علت مشکلات تولید و توزیع، سرعت واکسیناسیون شهروندان آلمانی و بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به نسبت برخی دیگر از کشورها از جمله بریتانیا، اسراییل، شیلی و آمریکا و حتی برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مانند امارات عربی متحده بسیار پایین است

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما اکنون سیاستمداران آلمان و اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند از ماه آوریل عرضه واکسن کرونا با تغییرات جدی و با سرعت انجام خواهد شد. 
اولاف شولتس وزیر دارایی آلمان در مصاحبه با شبکه دو تلویزیون آلمان با اشاره به تلاش‌ها برای پایان دادن به روند کند واکسیناسیون گفت که قرار است هر هفته ده میلیون نفر واکسینه شوند و با توجه به این که هر واکسن دو دوز دارد با این حساب در هر ماه ۲۰ میلیون نفر واکسن کامل دریافت خواهند کرد. 
قرار است مراکز واکسیناسیون هم آمادگی لازم را در این زمینه پیدا کنند، همچنین احتمالا بخشی از واکسن‌ها در مطب پزشکان به مردم تزریق خواهد شد و نکته مثبت این قضیه آن خواهد بود با توجه به اطلاع پزشکان خانواده از سابقه بیماران‌شان، این موضوع در اولویت‌بندی بیماران تاثیر مثبتی خواهد داشت. 
در این میان انتخابات مجلس هم باعث شد موضوع کرونا و واکسن در آلمان چهره‌ای سیاسی به خود بگیرد. روزنامه «اشپیگل» درباره اظهارات وزیر دارایی آلمان گزارشی تهیه کرده و به این موضوع پرداخته است که آیا کشوری که در سه ماه گذشته فقط هجده میلیون و سیصد هزار دوز واکسن تزریق کرده است آیا قادر خواهد بود در سه ماه بعدی ۷۷ میلیون دوز واکسن تزریق کند؟ 

هولگر دامبک سردبیر این نشریه سرانجام نتیجه‌گیری کرده است که به لحاظ نظری و طبق امکانات مراکز درمانی و تزریق واکسن این امر امکان‌پذیر است اما با این حال باید مدیریت برنامه و امکانات به درستی انجام شود

اما دو خبر دیگر که روزنامه‌های آلمانی در راستای سرعت گرفتن واکسیناسیون در این کشور منتشر کرده‌اند این که واکسن «جانسون‌اند جانسون» را که در هلند تولید می‌شود، با توجه به این که مانند واکسن آسترازنکا در ساخت آن از ویروس ضعیف شده استفاده شده است، می‌توان برای مدت طولانی در یخچال نگهداری کرد. از طریق این واکسن، از آن جایی که با تزریق یک دوز ایمنی ایجاد می‌کند، می‌توان تعداد بیشتری از افراد را در مدت کوتاهی واکسینه کرد. بدین ترتیب سرعت واکسیناسیون در آلمان بالا خواهد رفت. خبر دیگر این که واکسن «کورواک» واکسن آلمانی دیگری که در شهر «توبینگن» در حال ساخت است و عملکردی شبیه به واکسن بیونتک دارد و یک واکسن «ام آر ان‌ای» است، احتمالا از ماه ژوئن در دسترس خواهد بود. با این حال مطالعات بالینی آن همچنان ادامه دارد. 

هم‌زمان با آلمان رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا «اورزولا فون در لاین» هم از سرعت گرفتن واکسیناسیون در اتحادیه اروپا خبر داده است. فون درلاین گفت که از ماه آوریل تا ژوئن هر ماه صدمیلیون دوز واکسن کرونا در بین کشورهای عضو اتحادیه توزیع خواهد شد. 

در این صورت هر ماه میزان در اختیار گذاشتن واکسن کرونا در اتحادیه اروپا به نسبت ماه مارس، دو برابر می‌شود. با این حال همچنان انتقادات به مسؤولان اتحادیه اروپا که تصمیم گرفته بودند براساس یک برنامه واحد واکسیناسیون شهروندان اروپایی را به انجام برسانند، ادامه دارد. تاخیر در تائید واکسن‌های تولید شده در اروپا و ایالات متحده و عمل نکردن شرکت‌های تولیدکننده به تعهدات‌شان موجب شد تا برخی از کشورهای اروپایی مانند مجارستان با قطع امید به برنامه تامین واکسن اروپا به دنبال واکسن‌های روسی و چینی باشند. با این حال نگرانی ناشی ازعدم تامین واکسن در کشورهای اروپایی همچنان ادامه دارد. ایتالیایی‌ها مانع از ارسال واکسن‌های آسترازنکا به استرالیا شده‌اند و فرانسوی‌ها نیز از آن حمایت کرده و گفته‌اند ممکن است آن‌ها نیز چنین اقدامی کنند. اقدامی که می‌تواند با شعار سازمان جهانی بهداشت و حتی سران بسیاری از کشورهای قدرتمند از جمله فرانسه در توزیع عادلانه واکسن در تعارض باشد.

بیشتر از جهان