امیدواری به بازگشت نازنین زاغری؛ بریتانیا پرداخت بدهی به ایران را بررسی کرد

بریتانیا برای اولین بار بازپرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی به ایران، از طریق پرداخت‌های انسان‌دوستانه‌ معاف از تحریم را بررسی کرده است

حضور همسر و دختر نازنین زاغری-رتکلیف در تجمع روز دوشنبه در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در لندن-Ben STANSALL / AFP

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، لرد مک‌دونالد، مدیر تازه بازنشسته‌ شده وزارت خارجه بریتانیا، گفت که تلاش‌ها برای بازگرداندن نازنین زاغری-رتکلیف به بریتانیا به نتیجه نزدیک می‌شود.

لرد مک‌دونالد، که تا تابستان اخیر معاون دائم وزارت خارجه بریتانیا بود، گفت بریتانیا برای اولین بار بازپرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی به ایران، از طریق پرداخت‌های انسان‌دوستانه‌ معاف از تحریم را بررسی کرده است.

گاردین می‌گوید این ادعا همواره مطرح بود که زاغری-رتکلیف و دیگر شهروندان دوتابعیتی بریتانیایی-ایرانی که در ایران زندانی شده‌اند، در واقع گروگان‌هایی هستند برای واداشتن بریتانیا به پرداخت بدهی مربوط به به فروش تانک‌های چیفتن به ایران در دوران پادشاهی محمدرضاشاه پهلوی در دهه ۱۹۷۰.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مک‌دونالد به کانال ۴ رادیوی بی‌بی‌سی گفت:‌‌ «ما تایید می‌کنیم که این پول ایران است و باید به ایران بازگردد. مسئله عمده این است که ایران تحت تحریم‌های همه‌جانبه است و نحوه بازپرداخت بخشی از ماجرا است.»‌

او همچنین گفت که بریتانیا قرار است بار دیگر در ماه آوریل مسئله پرداخت بدهی را به بحث بگذارد.

گاردین می‌گوید نشانه‌های اولیه حاکی است که ایالات متحده آمریکا شاید مایل به تسهیل تحریم‌هایی باشد که دسترسی ایران به سرمایه‌های خود در بانک‌های خارجی برای مصارف انسان‌دوستانه را تسهیل می‌کند. اما آمریکا در عین حال تلاش می‌کند تا ایران را برای آغاز مذاکرات درباره توافق اتمی در آینده تحت فشار بگذارد.

لرد مک‌دونالد بار دیگر موضع وزارت خارجه بریتانیا مبنی بر این که پرداخت بدهی به جمهوری اسلامی و آزادی شهروندان دوتابعیتی ربطی به هم ندارند. او تصریح کرد که بریتانیا نمی‌تواند طوری جلوه کند که انگار توان مقاومت در برابر آنچه که گروگان‌گیری دولتی می‌نماید را ندارد. او گفت: «ما نمی‌گذاریم این دو موضوع به هم ربط داده شوند.»

او گفت تلاش‌ها در حال نزدیک شدن به نتیجه‌ است اما قدرت در ایران میان مراکز مختلف تقسیم شده و سپاه پاسداران تصمیم‌گیرنده اصلی پرونده زاغری است.

روز دوشنبه، ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری-رتکلیف، همراه دخترشان گابریلا و شماری از نمایندگان سازمان عفو بین‌الملل، به سفارت ایران در لندن رفتند تا طوماری با ۱۶۰ هزار امضا برای آزادی فوری و دائمی او را تحویل دهند.    

پیشتر در روز یکشنبه، حجت کرمانی، وکیل مدافع نازنین زاغری ضمن اعلام خبر آزای موکلش گفت که قوه قضائیه پرونده جدیدی را برای او باز کرده و روشن نیست که آیا خانم زاغری امکان ترک ایران و بازگشت نزد همسر و فرزندش در لندن را خواهد یافت یا خیر و شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به منظور رسیدگی به پرونده دوم، روز ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ را تعیین کرده است.

نازنین زاغری-رتکلیف ۴۲ ساله که برای تعطیلات و دیدار با خانواده‌اش به ایران سفر کرده بود در فرودگاه و هنگام بازگشت به بریتانیا از سوی مقام‌های سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و به اتهام جاسوسی بازداشت شد. اتهامی که او آن را رد می‌کند.

در ماه‌های گذشته مأموران قضایی جمهوری اسلامی مجدداً خانم زاغری را به اتهام جدید «تبلیغ علیه نظام» تفهیم اتهام کرده و به او گفتند که پس از ختم جلسات دادرسی به زندان اوین بازگردانده خواهد شد.