جهش قیمت نفت و شاخص بورس در پی حملات به تأسیسات نفتی عربستان

با افزایش قیمت هر بشکه نفت تا ۷۰ دلار، شرکت‌های بزرگ نفتی جان تازه‌ای گرفتند

پس از آن‌که عربستان سعودی تأیید کرد یکی از مخازن ذخیره‌سازی نفت آن کشور در راس‌ تنورة از سمت دریا هدف حمله پهپادی قرار گرفته است، قیمت نفت به بیش از ۷۰ دلار صعود کرد- GIUSEPPE CACACE / AFP

با بالا رفتن قیمت نفت در پی حمله به تأسیسات نفتی عربستان، شاخص ۱۰۰ بورس اوراق بهادار فایننشیال تایمز (اف‌تی‌اس‌ای) نیز روز دوشنبه افزایش یافت.

شرکت‌های نفتی شل و بریتیش پیترولیوم (بی‌پی)، دو سهام‌دار بزرگ عضو شاخص ۱۰۰، شاهد افزایش قیمت سهام بودند، در حالی که سهام معدن، از جمله ریو تینتو، آنگلو آمریکن و بی‌اچ‌پی، بین ۰.۹ تا ۱.۲ درصد رشد داشت.

شاخص اف‌تی‌اس‌ای بیش از ۰.۵ بالا رفت، سپس سو‌د‌های خود را حذف کرد و تا آخر‌های صبح به قیمت ۶ هزار و ۶۳۳  دلار فروخت. روز دوشنبه، پس از آن‌که عربستان سعودی تأیید کرد یکی از مخازن ذخیره‌سازی نفت آن کشور در راس‌ تنورة، از بزرگترین بنادر حمل و نقل نفت در جهان، از سمت دریا هدف حمله پهپادی قرار گرفته است، قیمت نفت به بیش از ۷۰ دلار صعود کرد.

سرمایه‌گذاران از نزدیک شاهد پیشرفت روند واکسیناسیون خواهند بود، که از برنامه‌های بریتانیا برای باز کردن اقتصاد کشور طی سه ماه آینده حمایت می‌کند. بازگشایی مدارس بریتانیا برای کلیه دانش‌آموزان در روز دوشنبه از اولین گام‌های بازگشت به سمت زندگی عادی بوده است.

اندرو بیلی، رئیس بانک انگلستان، روز دوشنبه در یک سخنرانی هشدار داد که رشد اقتصادی مورد انتظار در بریتانیا در طول سال‌های اخیر پایین بوده است.

آقای بیلی گفت: «ظاهرا متوسط ​​نرخ رشد از حدود ۲.۵ درصد در سال‌های پیش از بحران اقتصادی جهانی به حدود ۱.۵ درصد در دوران پیش از همه‌گیری ویروس کووید كاهش یافته است.»

«به عبارت دیگر، می‌شود گفت که از زمان آغاز بحران اقتصادی جهانی، سطح فعالیت به طرز قابل توجهی پایین‌تر از سطح آن پس از رکود اقتصادی در سال‌های ۱۹۳۰ است.»

قرار است مصوبه بسته محرک ۱.۹ تریلیارد دلاری سنای آمریکا امکان رشد سریع‌تر اقتصاد جهانی را فراهم کند.

اخبار اقتصادی چین نیز خوشبینانه‌تر بوده است. صادرات این کشور در ماه فوریه ۱۵۵ درصد بیشتر از سال قبل بوده  است که بخش عمده اقتصاد آن برای مبارزه با ویروس کرونا تعطیل شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اقتصاددانان بانک جی‌پی‌مورگان در یادداشتی نوشتند: «انتظار می‌رود که با مصوبه مجلس سنا رشد اقتصادی شتاب یابد و پیش‌بینی می‌شود که رشد تولید ناخالص داخلی جهانی در اواسط سال به ۷.۵ درصد نرخ سالانه برسد.»

«هر ۱ تریلیارد دلار بسته محرک مالی حدود ۴-۵ دلار به (سود به ازای هر سهم) اضافه می‌کند، که نشان‌دهنده ۶-۷ درصد رشد در باقی‌مانده سال است.»

تحلیلگران همچنین انتظار دارند که با بیشتر شدن فعالیت‌های اقتصادی و بالا رفتن قیمت نفت، تورم هم  افزایش یابد.

راس مولد، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ای‌جی بل، گفت: «هفته جاری با شاخص ۱۰۰ اف‌تی‌اس‌ای و دستاوردهای نفتی جدید در پی حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی در آخر هفته پیش آغاز شد.»

«با بالا رفتن قیمت هر بشکه نفت تا ۷۰ دلار، برای اولین بار پس از بالا گرفتن تنش‌های شدید بین ایران و ایالات متحده در ژانویه ۲۰۲۰، شرکت‌های بزرگ نفتی، مانند شرکت بی‌پی و رویال داچ شل، نیز جان تازه‌ای گرفتند.»

«تنها مشکل این است که افزایش قیمت نفت به نگرانی اصلی که فرار از مسئولیت بازار‌ها است، از جمله خطر تورم‌گریزی و افزایش نرخ بهره در نتیجه آن، دامن می‌زند.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد