خلیل‌زاد در راه اسلام‌آباد

جلب حمایت پاکستان از طرح برقراری آتش‌بس مهم است

زلمی خلیل‌زاد برای دیدار با مقام‌های پاکستانی راهی اسلام‌آباد می‌شود-KARIM JAAFAR / AFP

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، امروز دوشنبه راهی اسلام آباد پایتخت پاکستان می‌شود تا پیشرفت‌ در روند صلح افغانستان را با مقام‌های پاکستان در میان بگذارد.

این نخستین سفر خلیلزاد به پاکستان از زمانی است که دولت جو بایدن به روی کار آمده است.

آمریکا در نامه‌ای خطاب به اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، اعلام کرده است که می‌خواهد به زودی نشستی را در سطح وزیران خارجه پاکستان، ایران، چین، روسیه، هند و ایالات متحده آمریکا با میزبانی سازمان ملل متحد برگزار کند تا مسئله افغانستان یکسره شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در این نامه همچنین گفته است که تا چند هفته آینده نشست رهبران تراز اول افغانستان با نمایندگان طالبان در ترکیه برگزار می‌شود تا روند صلح به مرحله نهایی برسد.

خلیلزاد طرح جدید صلحی را که بر مبنای آن، نقشه‌راه صلح نهایی تا چند هفته دیگر نهایی خواهد شد، حکومت انتقالی صلح روی کار خواهد و آتش‌بس/کاهش خشونت ۹۰ روزه برقرار خواهد شد، به طالبان ارائه داده است.

انتظار می‌رود او در سفر به پاکستان حمایت این کشور حامی طالبان را از تلا‍ش‌های تازه آمریکا جلب کند. حمایت اسلام‌آباد از این طرح می‌تواند به تن دادن طالبان به آتش‌بس موقتی و احتمالا آتش‌بس دائم و جامع در جریان ماه‌های آینده کمک کند.

در کابل، اشرف غنی، رئیس جمهور کشور با طرح تازه آمریکا مخالفت کرد و گفت هیچ اقدامی فراتر از قانون اساسی افغانستان قابل پذیرش نیست. او در سخنرانی روز شنبه در مجلس نمایندگان افغانستان گفت که انتقال قدرت از طریق انتخابات برای حکومت او یک اصل غیرقابل معامله است.

بیشتر از جهان