زلمی خلیلزاد به عنوان فرستاده ویژه رییس‌جمهور آمریکا باقی می‌ماند

ابقای خلیلزاد پیام روشنی می‌دهد که دولتمردان جدید آمریکا از طرح صلح او حمایت می‌کنند

خلیلزاد در دو سال گذشته با طالبان مذاکره کرده و توانسته به توافق برسد. KARIM JAAFAR / AFP

سی‌ان‌ان از قول سه منبع آگاه در دولت جدید جو بایدن گزارش داده است که زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان، ابقا می‌شود.

آقای خلیلزاد بیش از دو سال است که مدیریت روند صلح افغانستان را در دست دارد و در این مدت توانسته است با گروه طالبان به توافق مفصلی دست یابد.

بر اساس این توافق، طالبان رابطه خود با القاعده را قطع می‌کند و با دولت افغانستان وارد مذاکرات مستقیم صلح می‌شود و از حمله به سربازان آمریکایی در افغانستان خودداری می‌کند. آمریکا هم در مقابل متعهد می‌شود که در صورت برآورده شدن شرایط مندرج در این توافقنامه، تا ماه مه سال ۲۰۲۱ تمام نیروهای خود را از افغانستان خارج کند.

ابقای خلیلزاد در سمت فرستاده ویژه آمریکا در امور یک کشور در دولت جدید بایدن، امری عادی نیست و دولت‌های جدید در آمریکا معمولا اعضای تیم خود را در مقام‌های مهم دیپلماتیک می‌گمارند؛ اما به نظر می‌رسد آقای خلیلزاد حمایتی فراجناحی دارد و تسلط عمیقش بر اوضاع افغانستان، ضرورت حفظ او در چنین جایگاهی را ایجاب کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند دولت بایدن سیاست خود در قبال افغانستان را اعلام نکرده و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه بایدن گفته است که در حال بررسی موافقتنامه صلح طالبان است، اما ابقای آقای خلیلزاد نشان می‌دهد که دولت بایدن نیز از توافق صلح با طالبان و پایان مسالمت‌آمیز جنگ طولانی در افغانستان حمایت می‌کند.

زلمی خلیلزاد، دیپلمات آمریکایی جمهوری‌خواه متولد مزارشریف در شمال افغانستان است و در سمت‌های نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، سفارت آمریکا در کابل و بغداد کار کرده است. او ماه پیش برای پیشبرد روند صلح افغانستان، با سفر به کابل، دوحه و اسلام‌آباد، با مقام‌های این سه کشور گفت‌وگو کرد.

ابقای آقای خلیلزاد به گفت‌وگوهای صلح افغانستان که وارد مرحله دوم در قطر شده است، جان تازه‌ای خواهد بخشید و برای طرف‌های درگیر در مسئله افغانستان، اشاره روشنی است که طرح خلیلزاد، دست‌کم در کوتاه‌مدت، از حمایت دولتمردان جدید آمریکا نیز برخوردار است.

بیشتر از جهان