عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران: از میان ۱۳۰۰ شهردار، تنها ۱۰ نفر زن هستند

زهرا نژاد بهرام می‌گوید جمهوری اسلامی فاصله بسیاری با عدالت جنسیتی دارد

به غم آنکه بیش از ۸۵ درصد زنان ایران باسواد هستند، سهم زنان از بازار کار ایران حدود ۱۶ درصد است - عکس از مهر

یک عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران گفت:«از میان ۲۹۴ حزب و تشکل سیاسی به جز احزاب زنانه تنها یک حزب دبیرکل زن دارد، از میان ۳۳ هزار دهدار تنها ۲۵۰۰ تن زن هستند و از میان ۱۳۰۰ شهردار هم تنها ۱۰ نفر زن هستند و از میان ۱۰۹ هزار عضو شورا در شهر و روستا تنها ۲۸۰۰ تن زن هستند.»

زهرا نژاد بهرام ضمن تأکید بر اینکه با عدالت جنسیتی فاصله بسیاری وجود دارد، گفت که سهم زنان از بازار کار ایران حدود ۱۶ درصد است و به‌رغم دردست‌داشتن بیش از ۵۰ درصد از کرسی‌های دانشگاهی، تنها حدود ۳۰ در صد آنها عضو هیئت‌علمی هستند.

او با اشاره به اینکه بیش از ۸۵ درصد زنان ایران باسواد هستند، اظهار داشت: «چرا بیش از دومیلیون زن سرپرست خانوار در مشاغل پایین‌دستی به دنبال کار هستند؟ چرا سهم زنان از مجلس شورای اسلامی تنها ۴ درصد است؟ و چگونه است که بعد از گذشت ۱۰ سال لایحه امنیت زنان به مجلس می‌رود، اما اعلام وصول نمی‌شود؟»

از زمان انقلاب ۵۷ تا به حال، هیچ زنی نتوانسته از سد شورای نگهبان برای کاندیداتوری ریاست جمهوری عبور کند. همچنین تا به حال هیچ زنی رئیس مجلس یا رئیس قوه قضائیه نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر زنان در ایران اجازه قضاوت نیز ندارند. به عبارت دیگر، آنها نمی توانند وارد ساختار قوه قضائیه شوند. در چنین شرایطی به طور طبیعی احتمال اجحاف حقوق زنان بیش از شرایط عادی خواهد بود.

ایجاد جامعه «خانواده محور بر پایه الگوهای اسلامی و جلوگیری از فروپاشی خانواده‌ها»، محور نگرشی است که به عنوان سیاست‌های رهبر جمهوری اسلامی ایران در بیش از یک دهه گذشته بارها بر آن تاکید شده است.

در نهایت، دفتر رهبر نظام حاکم بر ایران در سال ۱۳۹۵ خبر از فرمان ۱۶ ماده‌ای با عنوان «سیاست‌های کلی خانواده» داد. در آن ۱۶ فرمان،  بر لزوم ترویج فرزندآوری، نقش مادری و خانه‌داری زنان، ازدواج افراد مجرد، و ازدواج مجدد زنان سرپرست خانواده تاکید شده بود.

پیشتر، علی خامنه ای با تاکید بر اینکه کار شایسته زن از نظر او رسیدگی به امور منزل است، درباره اشتغال زنان گفته بود: «در این زمینه، باید دو شرط اساسی را کاملاً رعایت کرد؛ نخست اینکه اشتغال، کار اساسی زن در خانه و خانواده و مسئولیت مهم همسری و مادری را تحت‌الشعاع قرار ندهد و دوم آن که مسأله محرم و نامحرم به خوبی رعایت شود.»