مریخ‌پیمای ناسا پس از استراحت به راه افتاد

قرار است هلیکوپتر کاوشگر مریخ به زودی بر فراز سطح سیاره سرخ پرواز کند

محققان ناسا اعلام کردند که نقطه فرود «پرسویرنس» را به افتخار نویسنده فقید داستان‌های علمی تخیلی، «اوکتاویا ای باتلر» به نام او ثبت می‌کنند- NASA/JPL-Caltech/Handout via REUTERS

جدیدترین مریخ‌نورد ناسا، پس از دو هفته استراحت، این هفته راهی سفری اکتشافی شد.

مریخ‌نورد شش‌چرخه «پرسویرنس»، روز پنجشنبه یک مسیر شش و نیم متری رفت‌وبرگشت را در مدت فقط کمی بیش از نیم ساعت، پیمود.

ریچ ریبر، مهندس ناسا که نقشه این مسیر را کشیده است، گفت: «اینجا تازه سفر ما شروع می‌شود.» این مریخ‌نورد روز جمعه و شنبه، مسافت بیشتری پیمود. «این سفر شبیه سفر اودیسه است، یعنی در طول مسیر ماجراجویی می‌کنیم و امیدواریم به غول‌ برنخوریم. مطمئنم از این سفر داستان‌های بسیاری در خواهد آمد.»

«پرسویرنس» برای اولین بار حدود چهار متر از محل فرود خود جابه‌جا شد، ۱۵۰ درجه به سمت چپ چرخید و سپس حدود دو متر و نیم از راه را بازگشت.

مهندس آنیس ظریفیان از آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا در پاسادنای کالیفرنیا، همزمان با انتشار عکس‌های این سفر گفت: «این‌همه رد چرخ بر زمین دیده‌ام اما هرگز گمان نمی‌کردم از دیدن چنین چیزی این‌قدر خوشحال شوم.»

خانم ظریفیان ادامه داد: « معدود رویدادهایی در سیاره‌های دیگر با وسایل نقلیه چرخ‌دار ارتباط پیدا می‌کنند که به اندازه این اولین حرکت، مهم  هستند. حالا مطمئنیم که سامانه حرکتی این مریخ‌نورد خوب کار می‌کند و در دو سال آینده می‌تواند ما را به هرجا که علم رهنمون می‌شود، ببرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناظران پرواز همچنان مشغول بررسی همه سامانه‌های «پرسویرنس» هستند و تاکنون همه کارها خوب پیش رفته است؛ برای مثال، روز سه‌شنبه بازوی روباتی دو متری این مریخ‌نورد به خوبی باز و بسته شد. «پرسویرنس» به زودی برای جمع‌آوری سنگ از رود باستانی دلتا و سپس بازگشت نهایی به زمین، به ماموریت اعزام می‌شود اما پیش از آن باید «صفحه شکمی» محافظش را بیندازد و بالگرد آزمایشی خود را که «اینجینیوئیتی» نام دارد به پرواز درآورد.

به گفته آقای ریبر، از قرار معلوم این مریخ‌نورد درست در مرز جایی فرود آمده که می‌تواند باند فرود بالگرد شود و جای مسطح و مناسبی است.

قرار است ناسا، مریخ‌نورد را به بیرون از این باند فرود براند، از شر صفحه شکمی خلاص شود و سپس پس از مدت‌ها انتظار، هلیکوپتر را به پرواز آزمایشی درآورد. تا اواخر بهار می‌توان به همه این اهداف جامه عمل پوشاند.

برای رسیدن به دلتا (که در همان نزدیکی است)، یک راه آسان وجود دارد و راه سخت‌تر، از پسمانده‌های جالب دوران آبدار بودن مریخ در حدود سه تا چهار میلیارد سال پیش، می‌گذرد. محققان بر سر انتخاب این دو راه با هم اختلاف‌نظر دارند.

«پرسویرنس» که بزرگترین و پیشرفته‌ترین مریخ‌نورد تاریخ ناسا است، نهمین سفینه فضایی آمریکایی است که روز ۱۸ فوریه با موفقیت بر سطح مریخ فرود آمد.

چین امیدوار است مریخ‌نورد خود را که از ۱۰ فوریه دور این سیاره می‌گردد، در چند ماه آینده بر سطح آن بنشاند.

محققان ناسا روز جمعه اعلام کردند که نقطه فرود «پرسویرنس» را به افتخار نویسنده فقید داستان‌های علمی تخیلی، «اوکتاویا ای باتلر» به نام او ثبت می‌کنند. باتلر در همسایگی آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا در پاسادنای کالیفرنیا به دنیا آمد.

گزارش‌های تکمیلی در ای‌پی

© The Independent

بیشتر از علوم