تفاوت درآمد استادان ایرانی در دانشگاه‌های ایران و چین

۲۰ مرکز زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی در چین فعال هستند

رئیس کمیسیون آموزش‌و‌تحقیقات مجلس از خروج ۹۰۰ استاد دانشگاه از ایران در سال گذشته خبر داد- عکس از خبرگزاری دانشجو

رایزن علمی و فرهنگی ایران در چین می‌گوید سه هزار دانشجوی ایرانی در کشور چین در حال تحصیل هستند و ۱۴ دانشگاه آن کشور نیز رشته زبان و ادبیات فارسی دارند، که هشت استاد ایرانی در آن‌ها تدریس می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباسعلی وفایی روز شنبه با بیان این که در چین زبان و ادبیات فارسی جایگاه ویژه‌ای دارد گفت اگر همه‌گیری کرونا نبود این تعداد به ۱۳ استاد می‌رسید، که محدودیت ویزای دریافتی مانع شد.

وی که در نشست سالانه معاونت زبان فارسی ایران‌شناسی در خارج از کشور سخن می‌گفت، همچنین اضافه کرد که علاوه بر آن چهارده دانشگاه‌، ۲۰ مرکز زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی نیز در چین فعال هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته رایزن علمی و فرهنگی ایران، چینی‌ها به استادان ایرانی ۱۵۰۰ یورو و به برخی حتی تا ۶ هزار یورو در ماه حقوق می‌دهند.

این در حالی است که حقوق اساتید دانشگاه‌های داخل ایران، مانند بسیاری دیگر از متخصصان و دانش‌آموختگان، بسیار کمتر است و با نرخ تورم و گرانی‌ها همخوانی ندارد و بسیاری از آن‌ها را وادار به مهاجرت کرده است.

رئیس کمیسیون آموزش‌و‌تحقیقات مجلس پیشتر در روز شنبه، ضمن انتقاد از مصوبه اخیر مجلس در مورد افزایش حقوق کارمندان در سال آینده خورشیدی، از خروج ۹۰۰ استاد دانشگاه از ایران در سال گذشته خبر داد.

در چهار دهه گذشته، بسیاری از ایرانی‌ها در مقاطع مختلف و به دلایل گوناگون عمدتا سیاسی و عقیدتی ترک وطن کرده‌اند.

در چند سال اخیر با کاهش شدید ارزش ریال، مشکلات جدی اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، سوء مدیریت و فساد گسترده، مهاجرت ایرانی‌ها به دلایل اقتصادی شتاب بیشتری گرفته است.