مولوی عبدالحمید: به جای سایر کشورها، فکری به حال بیکاری و گرسنگی ملت کنید

«برخی از مردم حتی پول نان را ندارند و نان خودشان را از نانوایی‌ها قرض می‌کنند»

مولوی عبدالحمید از مسئولان خاست به جای صرف هزینه در دیگر کشورها، پول را برای مردم فقیر ایران صرف کند - عکس از ایرنا

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان با انتقاد از نحوه مدیریت کشور گفت:« ما امروز در وضعیتی نیستیم که سرمایه‌های کشور را برای کمک به دیگر کشورها و ملت‌ها هزینه کنیم، بلکه ما در شرایطی قرار داریم که دیگران باید به ما کمک کنند.»

او گفت:« مسئولان امر فعلاً به فکر جاهای دیگر نباشند، بلکه فکری به حال ملت خودشان کنند که از بیکاری و گرسنگی رنج می‌برند. گزارش‌هایی داریم که برخی از مردم حتی پول نان را ندارند و نان خودشان را از نانوایی‌ها قرض می‌کنند.»

مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نمازجمعه، با اشاره به مسئله واردات و توزیع واکسن کرونا اظهار داشت: «در یکی از بیمارستان‌های اهواز در اثر شدت بیماری کرونا نیمی از بیماران وفات کرده‌اند. از شنیدن این خبر بسیار تکان خوردم و متأسف شدم و دلم به حال آنان سوخت که چرا مردم ایران، کشوری با این‌همه ثروت و امکانات، در این وضعیت قرار داشته باشند؟»

او در ادامه، ضمن انتقاد از تمرکز امکانات در مرکز کشور تصریح کرد:« در استان سیستان و بلوچستان که هنوز خبری از واکسن نیست؛ اگرچه این استان یک استان دورافتاده و فراموش‌شده است و اگر واکسنی هم باشد ابتدا همان بزرگان قوم در مرکز استفاده می‌کنند.»

طی روزهای اخیر، کشتار برخی سوخت‌بران به دست نیروهای سپاه به‌شدت مورد انتقاد مردم و افکارعمومی قرار گرفته است. مولوی عبدالحمید پیش‌تر نیز، از تریبون نمازجمعه سعی کرد تا صدای مردم سیستان و بلوچستان را به حاکمان برساند و خواستار محاکمه عاملان این واقعه شد.

به گفته امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، وقتی او به برخی مسئولان جمهوری اسلامی گفت که موضوع را از طریق قانون پیگیری خواهد کرد، جواب دادند: «کدام قانون؟ در این استان قانون اجرا نمی‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر و در دی ماه سال جاری، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام جمعه اهل سنت زاهدان اعلام کرد که امام جمعه زاهدان در نامه اعتراضی خود به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری‌اسلامی نوشته است که: «پیگیری‌ها در چهار دهه گذشته نشان داده که برای اهل‌سنت در «جاهای خاصی» تصمیم‌گیری می‌شود و بیشتر تصمیم‌ها فراقانونی و سلیقه‌ای است.» به گفته مولانا عبدالحمید این موضوع «معضل اصلی» شهروندان اهل سنت در ایران است.

در بخشی از آن نامه آمده است: «پس از گذشت ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، اهل‌سنّت ایران همچنان در باب حقوق شهروندی با مشکلات و دغدغه‌های فراوانی مواجه‌اند، به نحوی که احساس می‌کنند در ایران اسلامی شهروند درجۀ چندم به‌حساب می‌آیند.»

مولانا عبدالحمید همچنین عدم انتصاب شایستگان اهل‌سنت به‌عنوان وزیر، استاندار، مشاور یا معاون رئیس‌جمهور، نمایندۀ ولی‌فقیه و مشاور مقام معظم رهبری و «به‌کارگیری اندک» آنها در وزارتخانه‌ها، نیروهای مسلح و نیز ادارات مراکز استان‌های سنی‌نشین را، ازجمله دغدغه‌های اهل‌سنت می‌داند. به گفته مولانا عبدالحمید این موضوع «معضل اصلی» شهروندان اهل سنت در ایران است.