ظریف در واکنش به مصاحبه رضایی: سیاست ایران در مورد برجام از طریق دیپلماتیک اعلام خواهد شد

محسن رضایی در گفت‌وگو با روزنامه «فایننشال تایمز» گفته، ما از اهرم‌های متعدد برای عقب‌نشینی ایالات متحده و لغو تحریم‌ها استفاده خواهیم کرد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران -عکس از تسنیم

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران عصر جمعه در توییتی، که ظاهرا در واکنش به اظهارات اخیر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر کرده است، نوشت که به عنوان وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای «طرح اقدام سازنده و دقیق» ایران را از طریق دیپلماتیک اعلام خواهد کرد.

وی در این پیام نوشته است، «عرصه سیاسی ایران پویاست و مقام‌ها نظرات متنوعی مطرح می‌کنند. اما آن نظرات نباید با سیاست رسمی دولت اشتباه گرفته شود. من، به عنوان وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، به زودی طرح اقدام سازنده و دقیق خودمان را ارائه خواهم کرد؛ البته از طریق کانال‌های دیپلماتیک.»

خبرگزاری ایرنا در گزارشی در همین ارتباط به اظهارات محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با روزنامه «فایننشال تایمز» اشاره کرده که گفته ایران زمانی حاضر به مذاکره با آمریکا و قدرت‌های جهانی است که علائم روشنی دریافت کند. به نظر می‌رسد توییت امروز ظریف در واکنش به آن باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی در بخش دیگری از مصاحبه گفته است «ما از اهرم‌های متعدد در چارچوب حقوق خود و موازین بین‌المللی برای عقب نشینی ایالات متحده و لغو تحریم‌ها استفاده خواهیم کرد» و برای آمدن ایران به پای میز مذاکره نیز این ایده را مطرح کرده که غرب به عنوان نمونه بگوید تحریم‌ها ظرف یک سال برچیده خواهد شد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به این اظهارات گفته است، کلیه امور مرتبط به سیاست خارجی کشور از طریق وزارت امور خارجه و از مجاری خود منتقل می‌شود و نظرات مطرح شده محسن رضایی در مصاحبه با آن نشریه بریتانیایی، اظهار نظر شخصی او بوده است.

این جدال لفظی در حالی است که دولت ایران رسما اعلام کرده است درباره توافقی که پیشتر بر سر آن مذاکره شده، مذاکره دوباره نخواهند کرد و پیشنهاد دولت جدید آمریکا و متحدان اروپایی آن در برجام را برای شرکت در یک نشست غیررسمی برای مذاکره درباره چگونگی احیای این توافق را رد کرده است.