ادعای محسن رضایی درباره پیشنهاد رشوه آمریکایی‌ها به ناخدایان ایرانی

«آمریکایی ها به ناخداهای ما وعده پول دادند تا مسیرشان را عوض کنند»

کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه ایران به ونزوئلا - Venezuelan Ministry of Popular Power for Communication (MINCI) / AFP

چند روز پس از پهلو گرفتن نفتکش‌های جمهوری اسلامی ایران در سواحل کشور ونزوئلا و رساندن نزدیک به یک‌ونیم میلیون بشکه فراورده‌های نفتی به این کشور تحت تحریم ایالات متحده، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و یکی از کاندیدهای همیشگی ریاست جمهوری در مملکت روایت تازه‌ای از این سفر طولانی نفتکش‌ها بیان کرده است. 

به گزارش خبرگزاری فارس امروز پنج‌شنبه ۲۱‌ام خردادماه، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  که در جلسه شورای عالی استان‌های کشور سخن می‌گفت با اشاره به «ارسال بنزین در قالب حرکت کشتی‌های نفتکش به ونزوئلا» گفت: «ما در این داستان برادری را با اقتصاد ترکیب کردیم. اینگونه نبود که فقط بنزین بدهیم و پولی هم نگرفته باشیم. ما قبل از رسیدن کشتی های مان به ونزوئلا ما به ازای آن را گرفته بودیم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این ادعا که «ارسال نفتکش‌ها به ونزوئلا کار بزرگی بود» گفت: «کشتی های ما در وسط مسیر بودند که برخی در داخل کشور گفتند باید کشتی ها را برگردانیم زیرا احتمال جنگ وجود داشت اما مدیریت تحول خواه بچه های سپاه را بالا سر ناوهای آمریکایی ها فرستاد تا بدانند دست ما بسته نیست».

بنا به ادعای محسن رضایی «آمریکایی ها آمدند به ناخداهای کشتی های ما پیشنهاد و وعده پول دادند تا مسیرشان را عوض کنند اما این پیشنهادها بی شرمانه از سوی عزیزان ما مورد پذیرش قرار نگرفته و کشتی ها به ونزوئلا رسید».

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، پس از رسیدن همه پنج نفتکش ایران به ونزوئلا در پیامی خطاب به خدمه نفت‌کش‌های ایرانی اعزامی به ونزوئلا گفته بود: «به همه شما عزیزان، کاپیتان و کارکنان کشتی خدا قوت می‌گویم. کار بزرگی کردید. حرکت شما حرکتی جهادی بود. کشور را سرافراز کردید.»

چند روز پیش بود که  علی جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه مدعی شده بود که رصی موقعیت نفت‌کش‌های ایرانی که به سمت ونزوئلا حرکت کردند، در پهنه اقیانوس اطلس در دستور کار «ماهواره نور» بوده است. 

با وجود مخالفت‌ها و هشدارهای مقامات آمریکایی و با این‌که ایران و ونزوئلا هر دو تحت تحریم اقتصادی‌اند، جمهوری اسلامی چیزی نزدیک به یک‌و‌نیم میلیون بشکه بنزین و فرآورده‌های نفتی دیگر را به ونزوئلا در آمریکای جنوبی رساند.

چندی پس از ارسال فراورده‌های نفتی ایران به ونزوئلا، دولت این کشوراز فرود هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه ایران برای مقابله با شیوع کووید-۱۹ خبر داده بود.

ریکاردو منندز، وزیر امور خارجه ونزوئلا گفت بود که «این پرواز انواع مختلف کیت‌های تشخیص کرونا اهدایی جمهوری اسلامی را به ونزوئلا آورده است». 

بیشتر از