تلاش برای نجات نوک‌اردکی‌های کمیاب استرالیا

آتش‌سوزی‌ و خشکسالی نسل این پستاندار تخم‌گذار را به شدت تهدید کرده است

این پستاندار که منقاری شبیه منقار اردک دارد، بومی استرالیا است - AAP Image/Dean Lewins/via REUTERS 

استرالیا به زودی اولین پناهگاه نوک‌اردکی‌ها (اُرنی‌ترنگ یا پلاتی‌پوس- از معدود پستانداران تخم‌گذار) در جهان را افتتاح خواهد کرد تا از انقراض این گونه جانوری بومی این کشور جلوگیری کند.

این پستاندار با منقاری شبیه منقار اردک، بومی استرالیا است و به خاطر آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و خشکسالی مرتبط با بحران آب‌و‌هوایی، با خطر نابودی روبه‌رو است.

انجمن حفاظت تارونگا در استرالیا و دولت ایالتی نیوساوت‌ولز، تا سال ۲۰۲۲ در باغ‌وحشی به فاصله ۳۹۱ کیلومتری سیدنی، یک مرکز تخصصی افتتاح خواهند کرد. این مرکز عمدتا شامل حوضچه‌ها و سوراخ‌های مخصوص این جانوران نیمه‌آبزی خواهد بود.

این اولین نمونه از این نوع پناهگاه‌ها در سراسر جهان خواهد و در زمان‌های بحرانی تا ۶۵ نوک‌اردکی را در خود جای خواهد داد.

کامرون کر، مدیر اجرایی ارشد انجمن تارونگا، گفت: «در حال حاضر خیلی چیز‌ها هست که باید در مورد نوک‌اردکی‌ها یاد بگیریم و دانش ما هنوز بسیار کم است. این تاسیسات برای به دست آوردن دانش کافی و جلوگیری از انقراض این موجود نمادین در زمین، با جدیت عمل خواهد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آتش‌سوزی‌های وسیع در استرالیا در اواخر سال ۲۰۱۹ و اوایل سال ۲۰۲۰ و همین‌طور خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها، گونه این پستاندار تخم‌گذار را به شدت تهدید کرده است.

در طول سه دهه گذشته، زیستگاه‌های نوک‌اردکی‌ها تا ۲۲ درصد، یعنی تقریبا ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع، کوچک شده‌ است.

سال گذشته دانشمندان خواستار افزوده شدن نام پستانداران نوک‌اردکی به فهرست گونه‌های در معرض خطر شدند. پژوهشگران هم گفتند که تغییرات آب‌و‌هوایی در از بین رفتن رودخانه‌های کوچک و جویبارهای محل تغذیه و تخم‌گذاری نوک‌اردکی‌ها، نقش داشته‌اند.

این پستاندار در حال حاضر در استرالیای جنوبی جزو جانوران در معرض خطر است و توصیه شده که در ویکتوریا هم که جزو گونه‌های در خطر ثبت شود.

دانشمندان مرکز علوم زیست‌بوم‌ها در دانشگاه نیوساوت ولز، سال گذشته گفته بودند، در صورت تداوم تهدیدهای متوجه این حیوانات که از تغییرات آب‌و‌هوایی ناشی می‌شود، تعداد نوک‌اردکی‌ها تا ۵۰ سال آینده ۶۶ درصد و تا سال ۲۰۷۰، ۷۳ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان