۵۰ میلیون واکسن روسی تابستان حاضر است، اگر اروپا بخواهد

در اروپا، اسلواکی نخستین محموله ۲۰۰ هزار دوزی واکسن‌ روسی را دریافت کرد

آژانس داروی اروپا مطالعه روی کیفیت واکسن‌ اسپوتنیک وی را با نظارت بر آزمایش‌های بالینی آغاز کرده است - REUTERS /Eduard Korniyenko 

روسیه می‌گوید انتظار دارد در ماه جاری تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به «اسپوتنیک وی»، واکسن کرونای ساخت این کشور، مجوز دهند. مسکو گفته است که در صورت تایید اتحادیه اروپا، می‌تواند از ماه ژوئن۵۰  میلیون واکسن کرونا در اختیار کشورهای عضو این اتحادیه قرار دهد.

آژانس داروی اروپا (ای‌ام‌اِی) می‌گوید که مطالعه روی کیفیت این واکسن‌ها را با نظارت بر آزمایش‌های بالینی آن آغاز کرده است. «ای‌ام ای» اعلام کرده است: «بررسی مداوم واکسن اسپوتنیک وی تا هنگامی که شواهد کافی برای تقاضای مجوز برای آن ممکن شود، ادامه خواهد داشت. هرچند ای‌ام‌ای قادر به پیش‌بینی مدت زمان مورد نیاز نیست، اما ارزیابی نهایی تقاضای مجوز، به دلیل گام‌هایی که همزمان با اقدامات نظارتی برداشته شده، کوتاه‌تر خواهد بود.»

کیریل دیمیتریف، مدیر صندوق مالی «آردی‌آی‌اف» روسیه، که مسئولیت بازاریابی واکسن‌های «اسپوتنیک وی» در سطح بین‌المللی را بر عهده دارد، می‌گوید که این واکسن‌ها می‌توانند به عنوان پلی میان روسیه و اروپا عمل کنند و سیاست، نباید مانع توزیع آن شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واکسن‌های روسی در ماه گذشته و به دنبال مقاله‌ای که نشریه لانست در مورد تاییدش توسط دیگر کارشناسان و ۹۱.۶ درصد قابلیت مصون‌سازی آن‌ منتشر کرد، توجه محافل بین‌المللی را جلب کرد. در دو دوز واکسن‌های «اسپوتنیک وی»، از دو نوع مختلف ویروس‌ سرماخوردگی عادی برای ایجاد پادتن‌های پروتئینی در بدن استفاده شده است.

سری‌لانکا، روز پنجشنبه واکسن ساخت روسیه را تایید کرد. پس از واکسن‌های استرازنکا، این دومین نوع واکسنی است که به سری‌لانکا ارسال می‌شود. چانا جایاسومانا، وزیر کابینه سری‌لانکا که مسئول نظارت بر تولیدات دارویی در این کشور است، می‌گوید که سری‌لانکا برای دریافت واکسن‌های روسی، به انستیتوی پژوهشی «گامالِیا»ی این کشور تقاضا داده و منتظر دریافت اطلاعات مرتبط با حجم محموله‌های دریافتی است.

در اروپا، روز دوشنبه اسلواکی نخستین محموله ۲۰۰ هزار دوزی واکسن‌ روسی را دریافت کرد. روسیه قرار است در ماه‌های آینده تعداد دو میلیون دوز دیگر واکسن «اسپوتنیک وی» به این کشور ارسال کند. 

آقای دیمیتریف در یک بیانیه گفت: «واکسن اسپوتینک وی در اروپا از جانب اسلواکی، مجارستان، سان مارینو، صربستان، مونته نگرو، جمهوری صرب بوسنی، بلاروس و خود روسیه تایید شده است و دیگر کشورهایی اروپایی نیز سخت به آن علاقه نشان داده‌اند. ما برای ارسال مستقیم «اسپوتنیک وی»، چندین تقاضا از کشورهای اتحادیه اروپا دریافت کرده‌ایم که بر قضاوت آژانس‌های ملی خودشان مبتنی بوده است.»

او افزود: «ما به این روند ادامه می‌دهیم و همراه با  آن، بر مبنای روش‌های توزیع واکسن که در ماه ژانویه آغاز کردیم، با ای‌ام اِی همکاری خواهیم کرد.»

© The Independent

بیشتر از جهان