کاخ سفید: لازم باشد پاسخ حمله راکتی به عین‌الاسد را خواهیم داد

حمله‌هایی که در داخل عراق علیه منافع آمریکا انجام می‌شوند، معمولا به گروه‌های نیابتی تحت حمایت ایران نسبت داده می‌شوند

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید- Drew Angerer/Getty Images/AFP

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه در مورد حمله راکتی امروز به پایگاه هوایی عین‌الاسد عراق گفت، ما هنوز در حال ارزیابی اثرات این حمله هستیم، از جمله مشخص کردن دقیق این که چه کسی مسئولیت آن را بر عهده داشته است.

وی در نشست خبری روزانه خود گفت، «ما به حملات شبه نظامیان مورد حمایت ایران به نیروهای ائتلاف و آمریکا به نحوی حساب شده، متناسب و کاملا تحت اختیارات قانونی خود پاسخ دادیم. چنین پاسخی، الگوی ما در آینده خواهد بود.»

خانم ساکی افزود، اگر تشخیص دهیم که نیاز به پاسخ دادن است، در زمان مناسب و روشی که مناسب می‌دانیم دوباره اقدام خواهیم کرد ... آنچه انجام نخواهیم داد این است که به صورت شتاب زده و ناآگاهانه اقدام کنیم، تا بهانه‌ای برای دشمنان جهت تشدید تنش نشود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز در بیاینه‌ای گفت، نشانه‌های اولیه حاکی است ۱۰ راکت از سمت شرق به پایگاه شلیک شد، که هنوز گزارشی در مورد صدمه دیدن نیروهای آمریکایی دریافت نکرده‌ایم و یک پیمانکار غیرنظامی در حالی که پناه گرفته بود دچار حمله قلبی شد و اندکی بعد درگذشت. جان کربی با بیان این که نیروهای عراقی در محل حاضر هستند و تحقیقات را آغاز کرده‌اند، گفت «در این مقطع نمی‌توانیم حمله را به کسی یا گروهی نسبت بدهیم و تصویر کاملی از وسعت خسارت‌های وارده نداریم. آماده هستیم و در جریان تحقیقات هر وقت نیاز باشد به شرکای عراقی مان کمک می‌کنیم.»

وزیر خارجه بریتانیا نیز در واکنش به این حمله گفت که از حمله به پایگاه عین‌الاسد، که جان نیروهای عراقی و ائتلاف را دوباره به خطر انداخته وحشت‌زده شده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، دومینیک راب در توییتی نوشت «این حملات ثبات عراق را تضعیف می‌کنند و باید فورا متوقف شوند.»

پایگاه هوایی عین الاسد در عراق، که محل استقرار نیروهای آمریکایی است، ساعت ۷:۲۰ دقیقه صبح چهارشنبه به وقت محلی، هدف حملات متعدد راکتی قرار گرفت.

این دومین حمله راکتی در ماه جاری میلادی است که تنها سه روز از آن گذشته است. این حمله در حالی انجام می‌شود که قرار است پاپ فرانسیس به عراق سفر کند.

در ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمله‌های موشکی علیه این پایگاه انجام داده بود تا انتقام قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده نیروی قدس را بگیرد.

حمله‌هایی که در داخل عراق علیه منافع آمریکا انجام می‌شوند، معمولا به گروه‌های نیابتی تحت حمایت ایران نسبت داده می‌شوند. تهران هیچگاه مسئولیت این حمله‌ها را نپذیرفته است.