مقام سابق پنتاگون: مواضع بایدن در قبال ایران به طرز «ساده‌لوحانه‌ای خطرناک» است

«آمریکا با خطر از دست دادن متحدان خود در خاورمیانه به نفع روسیه و چین روبرو است»

مقام سابق پنتاگون معتقد است دولت جو بایدن از میزان تهدیدهایی که متحدانش در منطقه را آزار می‌دهد آگاهی ندارد- Doug Mills-Pool/Getty Images/AFP

یک مقام سابق وزارت دفاع آمریکا در مورد عواقب سیاست خارجی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، که می‌تواند کشور را با خطر از دست دادن متحدان خود در خاورمیانه به نفع روسیه و چین روبرو کند، هشدار داد.

مایکل روبین، پژوهشگر موسسه «آمریکن اینترپرایز» و مقام سابق پنتاگون، در یک گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه خبری اسکای نیوز عربی، که گزارش آن روز چهارشنبه منتشر شد، به تحلیل سیاست خارجی جو بایدن پرداخت.

وی خاطرنشان كرد كه دو مؤلفه اصلی در سیاست خارجی بایدن وجود دارد: «لحن و مضمون.»

به گفته آقای روبین، در مورد لحن، «رئیس‌جمهوری بایدن تلاش کرد تا دیپلماسی آمریکایی را آرام و حرفه‌ای نگه دارد، در تضاد شدید با جنجال و ناسازگاری که مشخصه دوران ریاست جمهوری پیشین دونالد ترامپ بود. در حالی که از نظر مضمون یا محتوای عملی، سیاست بایدن بسیار بیش از آنچه که اظهار داشته متفاوت است.»

این مقام سابق پنتاگون در ادامه مصاحبه با اسکای نیوز عربی خاطر نشان کرد که بایدن در قبال متحدان آمریکا «مواضعی ناموجه» اتخاذ کرده و در عوض، در مقایسه با ترامپ در برابر روسیه بسیار نرم‌تر بوده، به ویژه در زمینه کنترل تسلیحات.

پرونده ایران

در مورد موضع ایالات متحده در مورد ایران، مایکل روبین تیم بایدن را از نظر فکری «ساده لوح» دانست و گفت بیشتر از هرگونه ارزیابی عینی از پیامدهای سیاسی در منطقه، منافع ایالات متحده را هدایت می‌کند.

این مقام پیشین آمریکایی به رویکرد رئیس جمهوری جدید آمریکا از حزب دموکرات در برابر تهران حمله كرد و آن را به طور «ساده لوحانه خطرناک» توصیف كرد، كه به عقیده او منجر به تقویت سپاه پاسداران و تضعیف متحدان ایالات متحده می‌شود.

این پژوهشگر اندیشکده آمریکن اینترپرایز گفت که سیاست‌های جو بایدن روابط با شرکای منطقه‌‌ای واشینگتن را به خطر می‌اندازد و در ادامه نسبت به پیامدهای این سیاست‌ها در از دست دادن متحدان آمریکا به نفع روسیه و چین هشدار داد.

وی با اذعان به استفاده دموکرات‌ها از «حقوق‌بشر» به عنوان ابزاری برای اعمال فشار بر کشورهای خاورمیانه، گفت شاید این منادی بحرانی باشد در روابط ایالات متحده با کشورهای منطقه.

مقام سابق وزارت دفاع آمریکا ادامه داد: اگرچه برخی انتقادها منصفانه است، اما وضعیت حقوق‌بشر در ایران بسیار بدتر است، در حالی که کاخ سفید عمدتا ساکت است.

به باور این محقق آمریکایی، دولت جو بایدن از میزان تهدیدهایی که متحدانش در منطقه را آزار می‌دهد آگاهی ندارد.