ظریف: سازوکارهای مرتبط با پول ایران در کره جنوبی مورد توافق قرار گرفت

«سئول هنوز از واشینگتن مجوزهای لازم را دریافت نکرده است»

«هفته گذشته با وزیر خارجه کره جنوبی دیدار داشتم و بیان کرد که حداکثر تلاش خود را می‌کند. ما هم در حال پیگیری هستیم»-ATTA KENARE / AFP

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایراان در گفت‌و‌گو با خانه ملت با اشاره به توقیف پول ایران در کره جنوبی و آخرین وضعیت گفت: «هفته گذشته با وزیر خارجه کره جنوبی دیدار داشتم و بیان کرد که حداکثر تلاش خود را می‌کند. ما هم در حال پیگیری هستیم.»

برآوردها حاکی از آن است که در حدود هفت تا ۹ میلیارد دلار پول ایران در کره جنوبی توقیف است و تهران برای دسترسی به این منابع اصرار دارد. یک کشتی متعلق به کره جنوبی نیز در همین زمینه از سوی سپاه توقیف شد. البته مقامات تهران می‌گویند دلیل توقیف این نفتکش آلودگی زیست محیطی در خلیج فارس بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ظریف به خانه ملت گفت: «مکانیسم‌ها و سازوکارها مورد توافق قرار گرفته، اما کره‌ای‌ها هنوز مجوز‌های لازم را دریافت نکرده‌اند.»

اشاره او به مجوزهایی است که باید آمریکا به عنوان کشور اعمال کننده تحریم‌ها علیه ایران آن را صادر کند. مقامات دولت جو بایدن در هفته‌های اخیر نشانه‌هایی مبنی بر موافقت با آزادسازی دست‌کم بخشی از این دارایی‌ها ارسال کرده‌اند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که موضوع رفع توقیف یک میلیارد دلار مطرح است.

با این حال ظریف می‌گوید، سئول همچنان منتظر دریافت مجوز از آمریکا است.

در صورتی که این دارایی‌ها رفع توقیف شوند، احتمالا از مسیر کشورهایی مانند عراق برای خرید مواد غذایی و بشردوستانه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

البته ظریف در گفت‌و‌گو با خانه ملت به نوع مکانیسم‌ها و سازو‌کارهایی که در نظر گرفته شده، اشاره نکرده است. این در حالی است که در روزهای اخیر زمزمه‌های تایید لوایح اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام به گوش می‌رسد. این لوایح دوگانه شامل پالرمو و سی‌اف‌تی که مرتبط با تامین مالی تروریسم و پولشویی و شفافیت مالی است در صورت تصویب راه ثمربخشی لغو احتمالی بخشی از تحریم‌ها و دسترسی تهران به دارایی‌های رفع توقیف شده را هموار می‌کند.

بیشتر از جهان