نگرانی ایران از نرسیدن به میلیاردها دلار سرمایه مسدود شده در کره جنوبی

سخنگوی وزارت ‌خارجه به کره جنوبی درباره دلارهای بلوکه شده ایران هشدار داد

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران - ATTA KENARE / AFP

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد پول های بلوکه شده ایران توسط کره جنوبی گفت: «اخطارهای لازم را به این کشور داده‌ایم که پول ایران را بازگرداند».

سخنگوی وزیر امور خارجه می‌گوید تحریم ظالمانه ایران توسط یک «کشور یاغی» باعث شده تا به این بهانه کره جنوبی پول‌های ایران را بلوکه کند.

موسوی گفته که «این رفتار آنها از طرف ما قابل قبول نیست. چرا که رابطه این دو کشور(آمریکا و کره‌جنوبی) به ما ارتباطی ندارد».

روز گذشته بود که خبرگزاری میزان در گزارشی به ماجرای پول‌های بلوکه شده ایران در کشور کره‌جنوبی پرداخت و از قول سخنگوی دولت رقم این پول را هشت میلیارد دلار اعلام کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی ربیعی با گفتن اینکه میزان بدهی نفتی کره‌جنوبی به ایران را ۸ میلیارد دلار است به به خبرنگار میزان گفته بود که « رفتار دولت کره جنوبی در این شرایط غیرقابل درک است، دولت کره جنوبی در حالی پاسخ لازم را ارائه‌ نمی‌دهد که به لحاظ حقوقی و قانونی، منعی برای این کشور برای بازگرداندن پول به مردم ایران وجود ندارد»

ماه گذشته بود که حسین تنهایی ،رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی، گفته بود که «روابط تجاری دو کشور با تشدید تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده در یک سال گذشته بسیار کاهش یافته و به صفر نزدیک شده است».

حسین تنهایی خبرگزاری برنا گفته بود که «دست‌کم یک سال و نیم است که این پول‌ها مسدود شده‌اند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته حسین تنهایی میزان دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی بین شش و نیم تا ۹ میلیارد دلار است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی به خبرگزاری برنا گفته بود «با ایجاد شرایط بغرنج اقتصادی پس از شیوع ویروس کرونا و مشکلات متعدد برای کشورمان، از کره جنوبی خواسته شد تا دست‌کم ۵۰ میلیون دلار برای تهیه غذا و دارو در این بحران، به ایران بدهد اما این کشور سر باز زد.»

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران هم چندی پیش در  گفت‌وگو با خبرگزاری بلومبرگ با گلایه از عدم همکاری بانک‌های کره جنوبی گفته بود که «این رفتار حتی مانع استفاده از درآمدهای ایران برای خرید دارو و مواد غذایی که مشمول تحریم نیستند شده است».

همتی به بلومبرگ گفته بود اگر بانک‌های کره‌ای به توافقات بین‌المللی خود با ایران پایبند نباشند، ایران این حق را دارد که تحت قوانین بین‌المللی به اقدامات قانونی دست بزند.

بیشتر از