افراد سنگین‌وزن به دوز بالاتری از واکسن فایزر نیاز دارند؟

چاقی مفرط یکی از عوامل خطرناک در زمینه ابتلای شدید به کووید-۱۹ است

دانشمندان میان شاخص توده بدنی و میزان پادتن‌های موجود ارتباط مستقیمی یافته‌اند- LINDSEY PARNABY / AFP

پژوهشی جدید نشان داده است که واکسن ویروس کرونای فایزر ممکن است برای افراد سنگین وزن مصونیت کمتری ایجاد کند.

محققان در ایتالیا میزان وجود پادتن‌ها در افراد بعد از دریافت دو دوز از واکسن بی‌ان‌تی۱۶۱بی۲ را با فاصله ۲۱ روز از یکدیگر را آزمایش کردند. شرکت کنندگان در این آزمایش ۱۵۸ زن و ۹۰ مرد کارمند در نظام بهداشتی با سن ۲۳ تا ۶۹ سال بودند و همگی بعد از تزریق واکسن، در برابر این بیماری ایمن شدند.

دانشمندان میان شاخص توده بدنی و میزان پادتن‌های موجود ارتباط مستقیمی یافته‌اند؛ هر چه شاخص توده بدنی فردی کمتر بود، مصونیت قوی‌تری ایجاد می‌شد. افراد جوانتر و زنان نیز میزان بیشتری از پادتن در بدن خود داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان در پژوهش خود، که هنوز مورد ارزیابی سایر متخصصان قرار نگرفته است، گفته‌اند که در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است. آنان افزودند که اگر همین نتایج در تحقیقات بزرگتری نیز به دست آید، شاید بد نباشد که گزینه تزریق دوز بیشتر واکسن به افراد چاق را مورد بررسی قرار دهند.

آن‌ها نوشتند: «تاثیر واکسن‌های کووید-۱۹ در افراد چاق مفرط، موضوع خیلی مهمی است. از آنجا که چاقی مفرط یکی از عوامل خطرناک در زمینه ابتلای شدید به کووید-۱۹ و مرگ حاصل از آن است، ضروری است که برای واکسینه کردن این گروه، برنامه کارآمدی داشته باشیم. مدارک نشان می‌دهد شدت بیماری در افراد مبتلا به چاقی مفرط در ابتلا به سارس-کوو-۲، در مقایسه با افراد لاغر بیشتر است و معمولا پنج روز بیشتر به طول می‌انجامد.»

آن‌ها ادامه دادند: «وضعیت همیشگی تورم سطح پایین که در افراد سنگین وزن وجود دارد، باعث تضعیف واکنش سیستم ایمنی می‌شود؛ یعنی واکنشی است که لنفوسیت تی بروز می‌دهد که مستقیما می‌تواند سلول‌های آلوده را از بین ببرد. چاقی مفرط همچنین با تجمیع کمتر متنوع میکروب‌ها در روده، بینی و ریه در ارتباط است که در مقایسه با افراد لاغر، باعث تغییر ترکیب و کارکرد سوخت و ساز بدن می‌شود.»

آن‌ها افزودند: «اخیرا محققان گزارش کرده‌اند که تغییر در میکروب‌های روده به خاطر مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است باعث تغییر واکنش ایمنی بدن به واکسن آنفولانزا شود. علاوه بر این بررسی واکسن‌های آنفولانزا، هپاتیت بی و هاری نیز حاکی از کاهش واکنش ایمنی در افراد چاق مفرط در مقایسه با افراد لاغر است. بنا به اطلاع ما، این تحقیق اولین ارزیابی واکسن کووید-۱۹ در ارتباط با شاخص توده بدنی است. اطلاعات ما بر اهمیت نظارت دقیق بر واکسن زدن افراد چاق مفرط تاکید دارد؛ به ویژه که فهرست کشورهایی که با مشکل چاقی مفرط مواجهند، رو به افزایش است.»

© The Independent

بیشتر از جهان