دادگاه تصمیم تعلیق نامحدود جودوی ایران را به فدراسیون واگذار کرد

دادگاه عالی ورزش گفت که ایران قوانین فدراسیون را نقض کرده اما مجازات مبنای قانونی ندارد

سعید ملایی در مسابقات گرنداسلم ۲۰۲۱ در تل‌آویو برایمغولستان مسابقه داد-JACK GUEZ / AFP

دادگاه حکمیت ورزش، پرونده محرومیت جودوی ایران را به کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو ارجاع کرد.

این دادگاه عالی ورزش، اذعان داشت که ایران مرتکب «نقض جدی» قوانین فدراسیون بین‌المللی جودو شده، اما گفت مجازات تعیین شده، «فاقد مبنای قانونی است» ‌و باید در این زمینه حکم جدیدی صادر شود.

دادگاه حکمیت ورزش، روز دوشنبه اول مارس -۱۱ اسفند ۱۳۹۹- در حالی پرونده ایران را به کمیته انضباط فدراسیون جودو ارجاع داده که تنها چند ماه به المپیک توکیو و اعزام جودوکاران ایرانی و اسرائیلی به این رویداد باقی مانده است.   

فدراسیون جهانی جودو، ایران را به دلیل «دخالت سیاست در ورزش، نقض مکرر مقررات بین‌المللی و اعمال تصمیمات نژادپرستانه» در مبارزه نکردن با ورزشکاران اسرائیلی، از هرگونه فعالیت بین‌المللی محروم کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حکم محرومیت کامل جودوی ایران در سال ۲۰۱۹ و پس از آن صادر شد که سعید ملایی، قهرمان جهانی جودو، در مسابقات قهرمانی توکیو، به دستور مسئولان تیم و برای آن که در مسابقه فینال در مقابل جودوکار اسرائیلی قرار نگیرد، مجبور شد در مرحله نیمه‌نهایی عمدا بازنده شود.

ملایی آن مسابقه را باخت و در نهایت رقیب اسرائیلی‌اش، ساگی موکی، مدال طلا را به گردن آویخت.

سعید ملایی که به عنوان عضو تیم ملی ایران به مسابقات جهانی ژاپن رفته بود، از بازگشت به ایران سر باز زد و از آلمان تقاضای پناهندگی کرد. او اکنون برای مغولستان مسابقه می‌دهد.

ملایی در ماه فوریه برای شرکت در مسابقات گرنداسلم جودو به تل‌آویو رفت و در مسابقه با موکی مدال نقره گرفت. عکس دونفره آنها در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.

کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو، پیشتر به دخالت مقامات سفارت جمهوری اسلامی ایران در توکیو برای منع مبارزه سعید ملایی با رقیب اسرائیلی اشاره کرده بود و رییس فدراسیون جهانی کشتی، گفته بود که هرگاه ایران حاضر به انجام مسابقه با ورزشکاران اسرائیلی شود، این محرومیت را لغو خواهد کرد.

بیشتر از ورزش