احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام آژانس

ظریف: صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، شرایط را به ‌هم می‌ریزد

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه آغاز شد و موضوع ایران در روزهای بعد بررسی خواهد شد- JOE KLAMAR / AFP

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در حالی آغاز شد که تصمیم اخیر ایران مبنی ‌بر خروج از پروتکل الحاقی به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و محدود کردن بازرسی‌های آژانس بین‌المللی اتمی در آن کشور، محور گفت‌وگوها خواهد بود. بعضی اعضای این شورا خواستار انتقاد رسمی از ایران شده‌اند و ممکن است شورای حکام قطعنامه‌ای در این زمینه صادر کند.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه، ۱۱ اسفندماه، در گزارشی به این اشاره کرده است که کشورهای غربی در تلاشند تا بدون به ‌خطر انداختن تلاش‌های شکننده فعلی برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، راهی برای محدود کردن ایران پیدا کنند.

اما احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در این نشست، با واکنش تند وزیر امور خارجه این کشور، محمد جواد ظریف، روبه‌رو شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ظریف در حاشیه نشست روز دوشنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران، در این زمینه گفت: «اروپایی‌ها حرکت غلطی را با حمایت از آمریکا در شورای حکام شروع کرده‌اند. فکر می‌کنیم این حرکت باعث به‌هم ریخته شدن شرایط خواهد شد.» او اعلام کرد که سفیر ایران در وین، شرایط کنونی را برای همه اعضای شورای حکام توضیح داده است.

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز روز یکشنبه گفت: «در صورتی که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت‌به اقدام ایران مبنی‌بر توقف پروتکل الحاقی قطعنامه‌ای را علیه کشورمان صادر کنند، ایران واکنش مناسبی را خواهد داشت و در این راستا نامه‌ای هم ارسال شده است.»

منابع دیپلماتیک می‌گویند که هنوز کشورهای اروپایی تصمیم قطعی درمورد ارائه قطعنامه به شورای حکام نگرفته‌اند، زیرا موضوع ایران، در روزهای آینده نشست که از طریق کنفرانس ویدیویی برگزار می‌شود، مورد بحث قرار خواهد گرفت.

با وجود این روسیه پیشاپیش مخالفت خود را با صدور قطعنامه احتمالی در انتقاد به ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است. میخائیل اولیانوف، سفیر روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در حساب توییتر خود، صدور چنین قطعنامه‌ای را یک «اشتباه محاسباتی» خوانده است.