کشف ارابه تشریفاتی باستانی در نزدیکی پمپئی

وزیر فرهنگ ایتالیا: پمپئی کماکان با کشف‌های جدید ما را شگفت‌زده می‌کند

این اندازه سالم و بی‌عیب‌ونقص ماندن این ارابه پس از این‌همه سال در پمپئی پژوهشگران را متعجب کرده است- POMPEI ARCHAEOLOGICAL PARK / AFP

در جریان عملیات کاوش و حفاری در یک ویلای رومی، درست در خارج از دیوارهای شهر باستانی پمپئی، یک ارابه تشریفاتی کشف شد و از زیر خاک بیرون آمد.

این وسیله نقلیه چهارچرخه از چوب و آهن ساخته شده و دارای تزئیناتی از جنس برنز و قلع است و از ۷۹ سال قبل از ميلاد مسیح که شهر زیر فوران آتشفشان کوه وزوو دفن شد، تقریبا بی‌عیب‌ونقص مانده است.

ارابه در ایوانی مقابل یک اسطبل کشف شد که پیش‌تر در سال ۲۰۱۸، بقایای سه اسب در آن پیدا شد که یکی از آن‌ها هنوز زین و برگ خود را بر پشت داشت.

وزارت فرهنگ ایتالیا این ارابه را «کشفی منحصر به فرد و بی‌سابقه» در ایتالیا ‌توصیف کرد.

ماسيمو اوسانا، مدیر سایت باستان‌شناسی پمپئی، گفت که ارابه احتمالا «برای مناسبت‌هایی مانند رژه‌ها و جشن‌ها» مورد استفاده قرار می‌گرفته است. او افزود:‌ «این یک کشف فوق‌العاده است که شناخت ما از جهان باستان را افزایش می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کالسکه‌های دیگری هم در پمپئی کشف شده‌اند اما همگی وسیله نقلیه کاربردی بودند که برای حمل بار و کار استفاده می‌شدند، نه در مراسم خاص.

حفاری در اطراف ویلای «سیویتا جولیانا»، در حدود ۷۰۰ متری شمال دیوارهای پمپئی باستان، سال ۲۰۱۷ آغاز شد. هدف از این پروژه، حفاظت از ویلا در مقابل جویندگان گنج بود که در منطقه چند تونل حفر کرده‌ بودند. در نوامبر ۲۰۲۰ دو جسد هم  از این ویلا در سیویتا جولیانا، کشف شده است.

پس از کشف ارابه، باستان‌شناسان از نیمه ژانویه هفت روز هفته سخت کار کرده‌اند تا بقایای ظریف و شکننده آهن و چوب را حفظ کنند و برای این کار، در حفره‌های ایجاد شده در بدنه مواد طبیعی گچ ریخته‌اند.

قسمت عقب ارابه با مدال‌هایی منقوش به کوپید، خدای عشق رومی و همچنین تصاویری اروتیک از بدن‌ مردان و زنان تزیین شده است.

خانم اوسانا گفت:‌ «نمی‌توان این احتمال را که شاید ارابه وسیله‌ای برای برگزاری آیین‌های ازدواج بوده باشد را رد کرد؛ وسیله‌ای برای رساندن عروس به خانه جدیدش.»‌

از زمان کشف ویرانه‌ها در قرن شانزدهم، حدود دوسوم از شهر پمپئی از زیر خاک بیرون آورده شده است. وقتی که پمپئی زیر خاکستر، مواد آتشفشانی و غبار مدفون شد، ۱۳هزار نفر در آن زندگی می‌کردند.

دارو فرانچشینی، وزیر فرهنگ ایتالیا گفت:‌ «پمپئی کماکان با کشف‌های جدید ما را شگفت‌زده می‌کند و این شگفت‌زدگی سال‌های طولانی ادامه خواهد داشت زیرا هنوز ۲۰ هکتار از آن باید حفاری و کاوش شود.»

© The Independent

بیشتر از زندگی