کشف مغازه فروش غذای گرم در شهر تاریخی پمپئی

بقایای غذاهای دوهزارساله در این حفاری به دست آمده است

در دیگ‌های غذا، بقایای غذاهایی که در روز فوران سرو می‌شده در میان کریستال‌های آتشفشانی حفظ شده است-AFP

در رویدادی مهم و جالب‌توجه، باستان‌شناسان ایتالیایی روز گذشته اعلام کردند که بقایای تقریبا دست‌نخورده و سالم یک مغازه فروش غذاهای فوری که به صورت گرم سرو می‌شدند را در شهر پمپئی با موفقیت کشف کرده‌اند.

در این مغازه کوچک که در تقاطع دو خیابان احتمالا پررفت‌وآمد در شهر تاریخی پمپئی قرار داشته است، اجاق‌های پخت غذا، پیشخوان سرو آن‌ها به مشتری‌ها، کوزه‌های نگهداری و فروش شراب و نوشیدنی‌های گرم و البته تزئینات و نقاشی‌های حیرات‌انگیز دیوار و پیشخوان به صورت تقریبا سالم در خاکسترهای آتشفشانی باقی مانده بودند و اکنون کشف شده‌اند.

شهر پمپئی در نزدیکی شهر ناپل در جنوب ایتالیا در سال ۷۹ پس از میلاد در اثر فوران ناگهانی آتشفشان کوه وزوو با اهالی‌اش زیر خاکسترهای آتشفشانی مدفون شد.

این شهر که تخمین زده می‌شود تا ۱۵ هزار نفر جمعیت داشته است در قرن ۱۶ میلادی کشف شد. هم‌اکنون دوسوم‌ این شهر اکتشاف شده است و تا اینجا اطلاعات ارزشمندی از شکل زندگی یونانی-رومی این شهر و نحوه پوشش، زندگی و تعاملات مردمی را به دست داده است.

در آخرین کشف هیجان‌انگیز در این شهر اطلاعات ارزشمندی درباره میان‌وعده‌ها و غذاهای گرم مرسوم در آن دوره تاریخی و منوی غذاهای خیابانی مشخص شده است.

بر روی دیگ‌های سرو غذا در این مغازه کوچک تصاویر حیواناتی همچون خروس، اردک و مرغابی نقاشی شده است که احتمالا محتوای هر دیگ و منوی غذایی را به صورت تصویری نشان می‌داده است.

دانشمندان همچنین توانستند اطلاعات جدید و ارزشمندی را در مورد عادات غذایی در این شهر  دو هزار ساله به دست آورند.

در دیگ‌های غذا، بقایای غذاهایی که در روز فوران سرو می‌شده در میان کریستال‌های آتشفشانی حفظ شده است. این غداها از گوشت خوک، بز، ماهی و حلزون درست شده است و بعضی از مواد جدا از هم پخته شده‌اند در حالی که تعدادی از آن‌ها با هم ترکیب شده‌اند.

همچنین بقایای خوراک لوبیا به عنوان مزه در کنار یک شیشه شراب روی پیشخوان مغازه کشف شده است.

ماسیمو اوسانا، مدیر کل پارک باستان‌شناسی پمپئی، گفت: «این کاوش جدید تصویری روشن از زندگی روزمره در پمپئی به ما ارائه می‌دهد زیرا برای اولین بار ما یک سایت را به طور کامل حفاری کرده‌ایم.»

در این مغازه جسد کریستال شده دو نفر هم کشف شده است. یکی از این افراد مردی در سن حدود پنجاه‌ساله است که گمان می‌رود مشتری مغازه باشد که گرچه تلاش کرده از گزند خاکسترهای آتشفشانی بگریزد ولی ناموفق بوده و در همان حالت و در اثر حرارت ناگهانی و سقوط خاکسترها کریستال شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوسانا گفت: «به نظر می رسد پیشخوان مغازه با عجله بسته شده و توسط صاحبان آن رها شده است اما این احتمال وجود دارد كه شخصی، شاید پیرترین مشتری، در فرار از آنجا ناموفق بوده است.»

اوسانا اضافه کرد که بقایای یک فرد دیگر ممکن است بقایای یک سارق فرصت‌طلب یا کسی باشد که از فوران فرار می‌کرده و «از هجوم خاکسترهای آتشفشانی متعجب بوده چرا که همانطور که دستش روی درب دیگی که تازه باز کرده قرار داشته کریستال شده است.»

پمپئی دومین مکان پربازدید ایتالیا پس از کولوسئوم در رم است و سال گذشته حدود ۱ میلیون گردشگر را به خود جلب کرده است.

بیشتر از زندگی