تویوتا شهر هوشمند مجهز به ربات و هوش‌مصنوعی می‌سازد

عملیات ساخت‌وساز این طرح که «شهر تافته» نام دارد، همین هفته در دامنه کوه فوجی ژاپن آغاز شد

تویوتا سال ۲۰۱۸ خودرو خودران خود به نام ای-پالت را تولید کرد و انتظار می‌رود که این خودرو در زیرساخت ترابری شهر تافته نقش داشته باشد-GREG BAKER / AFP

شرکت تویوتا اعلام کرد که با استفاده از هوش مصنوعی و فناوری‌های آینده‌نگر، ساخت شهر هوشمندی به وسعت ۷۰ هکتار در ژاپن را آغاز کرده است که همانند «آزمایشگاهی زنده» خواهد بود.

عملیات ساخت‌وساز این طرح که «شهر تافته» نام دارد، همین هفته در دامنه کوه فوجی ژاپن و در فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری توکیو، آغاز شد.

این شهر برای آزمایش فناوری‌های قابل‌اجرا در محیط‌های شهری مثل ربات‌ها، خانه‌های هوشمند متصل به هم و هوش مصنوعی، بستری مناسب فراهم می‌کند.

آکیو تویودا، رئیس شرکت تویوتا، روز سه‌شنبه در مراسمی با حضور مقامات محلی منطقه شیکوزا، محل احداث این شهر جدید، کلنگ آغاز عملیات ساختمانی را به زمین زد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت تویوتا که نخستین بار ژانویه پارسال در نمایشگاه سی‌ای‌اس۲۰۲۰ در مورد این طرح اطلاع‌رسانی کرده بود، اینک اعلام کرده است که این شهر سه نوع خیابان دارد که همگی در سطح زمین به هم متصل هستند؛ یکی گذرگاه مختص افراد پیاده، یکی مختص کاربران وسایل نقلیه شخصی مثل اسکوتر برقی و یکی هم مختص وسایل نقلیه خودران. بنا بر اعلام تویوتا، یک خیابان عادی زیرزمینی هم در این شهر احداث خواهد شد که ویژه حمل‌ونقل کالا است.

تویوتا در سال ۲۰۱۸ خودرو خودران خود به نام ای-پالت را تولید کرد و انتظار می‌رود که این خودرو در زیرساخت ترابری طرح شهر تافته، نقشی اساسی داشته باشد. شرکت تویوتا قبلا تولید این خودروها را برای گستره‌ای از کارکردها مثل همپیمایی، خدمات تحویل و حتی هتل و دفتر سیار «قابل تنظیم و سفارشی‌سازی» اعلام کرده بود.

به گفته تویوتا، اهالی شهر تافته در خانه‌های هوشمندی زندگی خواهند کرد که به سامانه‌های رباتی یکپارچه برای کمک به امور زندگی روزانه و هوش مصنوعی مبتنی بر حسگر برای پایشگری بهداشت مردم و رسیدگی به سایر نیازهای پایه، مجهز هستند.

در نخستین مرحله این طرح، حدود ۳۶۰ نفر در رده‌های سنی مختلف در این شهر سکونت خواهند یافت. سپس تعداد ساکنان به دو هزار نفر افزایش می‌یابد که شامل کارکنان تویوتا و خانواده‌هایشان و همچنین محققان و مخترعانی می‌شود که کارایی راهکارهای فنی مختلف را ارزیابی می‌کنند.

تویوتا می‌گوید با آن که به طرح‌های فناوری برتر توجه دارد، «تشویق ارتباطات انسانی در این طرح نیز به همان اندازه اهمیت دارد.»

در بیانیه آقای تویودا آمده است: «ساخت صفر تا صد شهری حتی در این مقیاس کوچک، فرصتی برای توسعه فناوری‌های آینده از جمله سامانه عملیات دیجیتالی زیرساخت این شهر است.» او گفت: «وقتی مردم، ساختمان‌ها و وسایل نقلیه همگی از طریق حس‌گرها و داده‌ها با هم در پیوند و ارتباط باشند، می‌توانیم فناوری هوش مصنوعی متصل را ... در هر دو قلمروی مجازی و واقعی  آزمایش کنیم... و قابلیت آن را به حداکثر برسانیم.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی