سیاست بایدن درباره ایران و ۲ پرسش بی‌پاسخ

الیوت آبرامز: «حملات ایران به مواضع آمریکا در عراق می‌تواند اولین بحران جدی دولت بایدن را ایجاد کند»

نماینده پیشین آمریکا در امور ایران: لغو تحریم چگونه دولت ایران را مجبور به مذاکره در مورد توافق جدید «طولانی‌تر و قوی‌تر» می کند؟ - POOL / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

با ورود دولت بایدن به دومین ماه کار خود، دو پرسش بسیار بزرگ در مورد سیاست این کشور در قبال ایران بی‌پاسخ مانده است.

الیوت آبرامز، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، در مقاله‌ای که در شورای روابط خارجی منتشر کرده، به این دو پرسش کلیدی پرداخته است. اولین مورد مربوط به مذاکرات هسته‌ای است. در جلسه مطبوعاتی وزارت امور خارجه در تاریخ ۲۲ فوریه، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه موضع دولت را به وضوح اظهارداشت.

پرایس گفته است: «ما آماده ملاقات با ایرانیان در چارچوب ۱ + ۵ برای اجرای دیپلماسی و انجام این گفتگوها برای پیشبرد پیشنهادی هستیم که مدتی است روی میز است. اگر ایران به توافق کامل با توافق نامه ایران برگردد، ایالات متحده آمادگی چنین کاری را خواهد داشت. سپس می توانیم از برجام به عنوان مبنایی برای یک توافق طولانی‌تر و محکم‌تر استفاده کنیم و درباره توافق‌نامه‌های بعدی برای پوشش سایر زمینه‌های نگرانی، از جمله برنامه موشک بالستیک ایران مذاکره کنیم.»

به نوشته آقای آبرامز، «این موضع سوالی را ایجاد می‌کند که دولت هرگز به آن پاسخ نداده است. بازگشت به برجام به معنای لغو مهم‌ترین تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است. این که وقتی این تحریم‌ها، از جمله تحریم‌های بانک مرکزی ایران و فروش نفت برداشته شد، چگونه دولت ایران را مجبور به مذاکره در مورد توافق جدید «طولانی‌تر و قوی‌تر» می کند. بدیهی است که ایران نمی‌خواهد درباره برنامه موشکی‌اش مذاکره کند و فقط تحت فشار زیاد با چنین مذاکره‌ای موافقت خواهد کرد، اما دولت می‌گوید که هدف، برداشتن فشار در ازای بازگشت ایران به تعهدات برجام است. نکته ساده است. مشکل واضح است؛ دولت پاسخی ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از دیدگاه نماینده ویژه پیشین دولت ترامپ در امور ایران، پرسش دوم مربوط به استفاده ایران از نیروی مرگبار علیه آمریکایی‌ها در عراق است. آقای پرایس گفت: «ما امروز گزارش‌های شلیک موشک را دیده‌ایم. همانطور که پس از حمله غم‌انگیز اربیل گفتیم، ما از حملات اخیر عصبانی هستیم. حمله به اربیل به غیرنظامیان و نیروهای ائتلاف، از جمله یکی از کارکنان آمریکایی آسیب رساند ... در مورد حمله به اربیل، فقط اضافه کنم که ما هنوز در حال تعیین دقیق هستیم. اما ما قبلاً نیز اظهار داشتیم كه ایران را مسئول اقدامات نیروهای نیابتی این کشور كه به آمریكایی ها حمله می‌كنند می‌دانیم. این را هم می‌توانم اضافه کنم که موشک‌های شلیک شده در حملات اخیر به ائتلاف و شهروندان عراق، از جمله این حمله‌ای که به آن اشاره کردم، از سوی ایران تدارک دیده شده است.»

آقای پرایس ادامه داد: «در خصوص پاسخ، ما همانطور که قبلا شنیده‌اید، به روشی محاسبه شده، در زمان خود و با استفاده از ترکیبی از ابزارها در زمان و مکان مورد نظر خود پاسخ خواهیم داد. ما کار شتابزده‌ای انجام نمی‌دهیم که تنش را افزایش دهد و موجب افزایش تلاش ایران برای بی‌ثبات‌سازی عراق شود.»

آقای آبرامز در مقاله خود نوشت: «شاید غیرمنصفانه باشد اگر بگوییم دولت جدید باید به زودی پاسخ این پرسش‌ها را بدهد، در حالی که هنوز بسیاری از پست‌های اصلی پر نشده است. و در مورد پرسشی که درباره تحریم‌ها در بالا مطرح شد، هنوز زمان هست. به نظر می‌رسد که مذاکرات برجام پیچیده و طولانی خواهد بود. خوشبختانه دولت هنوز هیچ تحریمی را لغو نکرده است و امیدوارم که این کار را انجام ندهد. اما پرسش دوم نمی‌تواند منتظر جلسات تأیید در ماه مارس یا آوریل باشد، زیرا ایران هر هفته به آمریکایی‌ها حمله می‌کند و ممکن است در حمله بعدی کسی را بکشد.»

آقای آبرامز افزود: «علاوه بر این، این موضع‌گیری که فقط کشتن یک آمریکایی یک اقدام غیرقابل قبول از سوی ایران است، به معنای این است که آزار و اذیت بی پایان و حملات کوچکتر قابل قبول است. این مشکلی بود که دولت ترامپ در آن افتاد. آقای پرایس باید کمتر به اقدام سریع انجام ندادن خود افتخار کند و بیشتر نگران چگونگی جلوگیری از حملات ایران به آمریکایی‌ها در عراق باشد. این حملات می‌تواند اولین بحران واقعی این دولت را ایجاد کند.»