اسرائیل اختلاف‌نظرها با بایدن را محرمانه پیگیری می‌کند

نتانیاهو شامگاه دوشنبه نخستین جلسه مشاوره درمورد حکومت ایران را با حضور رهبران دولت و کارشناسان نظامی و امنیتی برگزار کرد

نتانیاهو معتقد است اسرائیل باید قاطعانه با بازگشت آمریکا به برجام مخالفت کند، اما بنی گانتز و گبی اشکنازی، هر دو از درپیش گرفتن رویکردی ملایم‌تر جانبداری می‌کنند- Menahem KAHANA / AFP

اسرائیل از این پس اختلاف‌نظرهای خود با ایالات متحده آمریکا درمورد ایران را به‌طور محرمانه و پشت درهای بسته پیگیری خواهد کرد.

به گزارش رویترز، این خبر روز سه‌شنبه، پنجم اسفندماه، به نقل از منابع خبری آگاه از گفت‌وگوهای نشست راهبردی اخیر که به ریاست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برگزار شد، در رادیو ارتش اسرائیل اعلام شده است.

 این رادیوی سراسری اسرائیل در گزارش خود افزود: «دولت نتانیاهو تصمیم گرفته است که از مشاجره علنی با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در مورد تمایلش برای بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران پرهیز کند، اما این رویکرد ممکن است با توجه به عملکرد دولت بایدن تغییر کند.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل از اظهار نظر درمورد این خبر خودداری کرد.

نتانیاهو شامگاه دوشنبه نخستین جلسه مشاوره دولت در مورد حکومت ایران را با حضور بنی گانتز، وزیر دفاع و گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل، رقبای سیاسی میانه‌رو خود، برگزار کرد. بسیاری از مقام‌های اسرائیلی برگزاری این جلسه را تلاشی برای رسیدن به یک جبهه متحد اسرائیلی دانسته‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رادیو پیام اسرائیل، این جلسه با حضور رهبران دولت و کارشناسان امور نظامی و امنیتی آن کشور، به‌منظور رسیدگی به تهدیدهای حکومت جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل و همچنین بررسی همکاری‌های ممکن آینده در این زمینه با دولت جدید آمریکا برگزار شد. در پایان نشست، به گفته منابع آگاه خبری، نتانیاهو همچنان معتقد بوده است که اسرائیل باید قاطعانه با بازگشت آمریکا به برجام مخالفت و به‌طور مرتب خطرها و معایب آن را به دولت بایدن یادآوری کند و همچنین از افکار عمومی آمریکایی‌ها در این زمینه یاری بخواهد. همین منابع گفته‌اند بنی گانتز و گبی اشکنازی، هر دو از درپیش گرفتن رویکردی ملایم‌تر جانبداری می‌کنند.

به گزارش رادیو پیام اسرائیل، مقام‌های آن کشور، در این جلسه به تصمیم‌گیری نهایی نرسیده‌اند. 

دولت جو بایدن، رئیس‌ جمهوری جدید آمریکا، روز پنجشنبه، ۳۰ بهمن ماه، اعلام کرد که آماده گفت‌وگو با تهران درمورد بازگشت متقابل به توافق برجام است. یک فرد مطلع به خبرگزاری رویترز گفته است که اسرائیل پیشاپیش از این موضوع مطلع شده است.

اسرائیل روز جمعه در بیانیه‌ای با اشاره به این‌که درمورد این موضوع با واشینگتن «در تماس نزدیک» است، تأکید کرد که بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ «مسیر ایران را به‌سمت یک زرادخانه هسته‌ای» هموار می‌کند.