مدیر اطلاعات ملی آمریکا از مقامش کنار رفت

رئیس جمهور آمریکا با آقای دن کوتس در مسائل سیاست خارجی اختلاف نظر داشت

SAUL LOEB / AFP

دن کوتس مدیر اطلاعات ملی آمریکا تا دو هفته دیگر از سِمت‌اش کنار می‌رود.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه در توییتی با اعلام این خبر نوشت که او قصد دارد جان راتکلیف نماینده جمهوریخواه ایالت تگزاس در مجلس نمایندگان را به عنوان جانشین آقای دن کوتس به کنگره معرفی کند.

آقای کوتس که پانزدهم اوت اداره اطلاعات ملی آمریکا را ترک می‌کند، از ماه مارس ۲۰۱۷ تاکنون ریاست این اداره مهم اطلاعاتی آمریکا را به عهده داشته است.

اداره اطلاعات ملی آمریکا پس از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ و به منظور نظارت بر کارکرد ۱۷ نهاد اطلاعاتی آمریکا مانند اداره مرکزی اطلاعات یا سیا، ایجاد شد.

جان راتکلیف، نامزد جانشینی آقای کوتس در اداره اطلاعات ملی آمریکا، هفته پیش در جلسه استماع رابرت مولر، بازرس سابق پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، با قاطعیت از مواضع دونالد ترامپ دفاع کرد و صلاحیت بازرس ویژه در مورد احتمال کارشکنی و ممانعت از اجرای عدالت توسط رئیس جمهور را مورد سوال قرار داد.

آقای دن کوتس با رئیس جمهور در شماری از مباحث سیاست خارجی مانند معضل هسته‌ای کره‌ شمالی، ایران و روسیه اختلاف نظر داشته است.

در ماه مارس امسال تعدادی از رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که آقای کوتس سال ۲۰۱۸ نیز قصد داشت تا دولت ترامپ را ترک کند اما نظر به خواست و پافشاری مایک پنس، معاون رئیس جمهور، از تصمیم‌اش منصرف شده بود.

رهبران دموکرات، در واکنش به گزینش جان راتکلیف به ریاست اداره ملی اطلاعات آمریکا گفته‌اند که رئیس جمهور به این دلیل او را به این سمت گماشته است که او «با طرح پرسش‌های عوام‌فریبانه از مولر، وفاداری کورکورانه خود را به ترامپ نشان داد».

انتظار می‌رود با توجه به این که اکثریت سنای آمریکا در اختیار جمهوریخواهان است، صلاحیت آقای راتکلیف به عنوان جانشین دن کوتس مورد تایید قرار بگیرد.