کشتار ۸۰۰ نفر در کلیسای محل نگهداری «تابوت عهد» در اتیوپی

به دلیل جدا و منزوی بودن تیگرای از بقیه آفریقا و جهان، جنایات درگیری‌های تیگرای عمدتا در سایه و خفا رخ داده است

پناه‌جویان گریخته از درگیری‌های منطقه تیگرای- Yasuyoshi CHIBA / AFP

بنا به گزارش‌ها حدود ۸۰۰ نفر در کشتاری در یک کلیسای مسیحیان در اکسوم اتیوپی، جایی که مومنین معتقدند مکانی است که «تابوت عهد» در آن قرار دارد، کشته شدند. 

کلیسای «مریم مقدس صهیون» در جریان درگیری‌های منطقه تیگرای، به مامن پناهجویانی تبدیل شد که از جنگ داخلی کشور فرار کرده بودند. 

این کلیسا سال گذشته و در میانه درگیری‌ها بین نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان شورشی تحت محاصره قرار گرفت و درنهایت صدها کشته به بار آورد، که تازه اکنون به اطلاع عموم رسیده است. به علت قطع خطوط تلفنی تیگرای و منع فعالیت روزنامه‌نگاران، آمار متفاوتی از شمار کشته‌شدگان وجود دارد. 

با شروع ارتباط مجدد این منطقه با جهان خارج، یک شماس کلیسا که می‌گوید شاهد اعمال بی‌رحمانه و پیامدهای پس از آن بوده است، گزارشی از آن چه در آخر هفته پایانی ماه نوامبر ۲۰۲۰ رخ داد، ارائه داده است. 

او می‌گوید کارت‌های شناسایی قربانیان را جمع‌آوری و در خاکسپاری دسته‌جمعی کمک کرده است. این خادم کلیسا از آن جا که اکسوم را ترک نکرده است، به شرط فاش نشدن نامش با خبرگزاری آسوشیتدپرس صحبت کرد و گفت که ۸۰۰ نفر به قتل رسیدند. 

او افزود: «اگر به مناطق روستایی برویم، وضعیت به مراتب بدتر است.» 

در میان کشته‌شدگان، نمازگزاران محلی بودند که برای محافظت از «تابوت عهد»، صندوق چوبی که گفته می‌شود برای نگهداری ده فرمان موسی ساخته شد، به کلیسا ریختند. 

به دلیل جدا و منزوی بودن تیگرای از بقیه آفریقا و جهان، جنایات درگیری‌های تیگرای عمدتا در سایه و خفا رخ داده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی، که به دلیل برقراری صلح با کشور همسایه اریتره در سال ۲۰۱۹ برنده جایزه صلح نوبل شد، در حالی درگیری‌ها را اعلام کرد که جهان بر انتخابات آمریکا متمرکز بود. 

او نیروهای منطقه‌ای تیگرای را به حمله به ارتش اتیوپی متهم کرد. تا قبل از روی کار آمدن آبی احمد، رهبران نیروهای منطقه‌ای تیگرای برای سه دهه بر اتیوپی تسلط داشتند. 

رهبران تیگرای پس از ماه‌ها تنش، اقداماتشان را دفاع از خود نامیدند. 

در حالی که جهان در تقلاست تا به تیگرای دسترسی یابد و درباره بی‌رحمی‌های مشکوک از سوی همه طرف‌های درگیر تحقیق و به میلیون‌ها گرسنه در آن جا کمک‌رسانی کند، نخست‌وزیر «مداخله» خارجی را رد کرد. 

او در اواخر ماه نوامبر اعلام پیروزی کرد و گفت هیچ غیرنظامی کشته نشده است. دولت او حضور هزاران سرباز از اریتره، دشمن دیرین رهبران تیگرای، را رد می‌کند. 

آن طور که خادم کلیسای تیگرای گفته است، کشتار ادامه دارد. او گفت هفته گذشته در خاکسپاری سه نفر کمک کرده است.

© The Independent