بحران کرونای انگلیسی در خوزستان، خرید و فروش تست منفی کرونا در مرز

تعداد مبتلایان ۶ تا ۱۴ ساله در خوزستان بیش از ۲ برابر شده است

به گفته فرهاد ابول‌نژادیان،‌کمتر از ۵۰ درصد فوتی‌های کشور عراق در بیمارستان‌ها رخ می‌دهد- Haidar HAMDANI / AFP

در حالی که شرایط استان خوزستان به لحاظ ابتلا و مرگ و میر بر اثر کرونا به مرحله بحران نزدیک شده است‌ و۱۱ شهر در خوزستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند، سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان از خرید و فروش برگه تست منفی کرونا در مرز عراق خبر داده ‌است. برخی از شهروندان برای رفت و آمد به عراق و برعکس، در ازای پرداخت یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان برگه تست PCR منفی می‌خرند. این در حالی است که روز یکشنبه روسای بیمارستان‌های اهواز با اشاره به تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان‌های شهر، در نامه‌ای به استاندار خوزستان، خواستار تعطیلی دوهفته‌ای این استان شدند. 

هم‌زمان، سخنگوی ستاد مقالبه با کرونا در خوزستان از عبور و مرور در مرز عراق و خوزستان با برگه تقلبی تست منفی کرونا خبر داده ‌است. خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، با انتشار این خبر نوشت که دکتر فرهاد ابول‌نژادیان اعلام کرده است که در روز‌های گذشته گزارش‌هایی دریافت شده مبنی بر آن که آن سوی مرز‌ها برگه کاغذی تست منفی کرونا خرید و فروش می‌شود. به گفته این مقام دولتی، افراد در ازای پرداخت ۱۵ میلیون ریال، بدون انجام آزمایش کرونا، برگه جواب منفی تست کرونا دریافت می‌کنند. 

 این عضو ستاد مقابله با کرونا افزوده است که به همین دلیل، مرز‌های مسافری خوزستان بسته شده است تا شرایط برای انجام تست در مناطق مرزی فراهم شود.

بر اساس مبادلات بین‌المللی، یکی از شرایط خروج از کشور در دست داشتن برگه تست PCR منفی در ۷۲ ساعت قبل از سفر است. ولی به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، یک آزمایشگاه در نقطه صفر مرزی خوزستان راه‌اندازی شده است که در نزدیکی آن محلی برای اقامتگاه مسافران وجود ندارد و این مسئله یکی از نارسایی‌های اصلی در مبارزه با کرونا به شمار می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرهاد ابول‌نژادیان با بیان این که در کشور عراق نظام نظارت بر سلامت وجود ندارد تا نسبت به آمار مرگ و میر برآوردی داشته باشد، اضافه کرد‌ه ‌است که کمتر از ۵۰ درصد فوتی‌های کشور عراق در بیمارستان‌ها رخ می‌دهد، به همین دلیل آمار اعلامی موارد فوت در کشور عراق مستند نیست. به گفته این پزشک، شرایط در عراق به گونه‌ای است که از وجود ویروس جهش یافته انگلیسی در کشورشان مطلع نیستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز همچنین گفته است که ویروس جهش یافته انگلیسی که بسیار خطرناک است، در حال گسترش است. به گفته او، با آن که ۴۰ روز از پیک سوم کرونا می‌گذرد، اما تعداد مبتلایان ۶ تا ۱۴ ساله در خوزستان بیش از ۲ برابر شده است. در پیک اول، میزان مرگ و میر افراد ۳۰ تا ۴۴ سال ۵.۷ درصد بود، در حالی که در پیک سوم این میزان به ۷.۴ درصد رسیده است. 

ابول‌نژادیان همچنین گفته است که از نمونه‌های مشکوک تست گرفته می‌شود و برای تایید و تشخیص نهایی به انستیتو پاستور تهران ارسال می‌شوند. به گفته او، ۲ کودکی که اخیرا در خوزستان فوت کردند، به ویروس جهش یافته انگلیسی مبتلا شده بودند که دیر مطلع شدند. آن ۲ کودک اهل ایذه و سوسنگرد بودند.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان می‌گوید دختر  ۹ ساله‌ی اهل سوسنگرد هیچ‌گونه بیماری زمینه‌ای نداشته‌است. بیماری او در ابتدا مننژیت تشخیص داده شده و بیمار را به عنوان التهاب پرده مغز به بیمارستان کودکان ابوذر اهواز اعزام کرده‌اند. اما سپس با انجام سی‌تی‌اسکن، مشخص شده که تمام ریه این کودک درگیر کرونا است.

محمد مالی، معاون سازمان پسماند استان خوزستان، نیز روز یکشنبه در حساب شخصی توییتر خود با اشاره تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان‌های شهر اهواز نوشت که روسای این بیمارستان‌ها در نامه‌ای سرگشاده به استاندار خوزستان، خواستار تعطیلی دوهفته‌ای استان شده‌اند.  محمدمالی در آن توییت نوشت: «امروز رؤسای بیمارستان‌های طالقانی، ابوذر، سینا، رازی، امام و گلستان اهواز طی نامه سرگشاده‌ای با توجه به تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان‌ها، خواستار تعطیلی دو هفته‌ای خوزستان شده‌اند. جنگ تن به تن با کرونا در اهواز ادامه دارد. اهواز دارد سقوط می‌کند، چرا اجازه تعطیلی دو هفته‌ای داده نشد؟» 

اولین مورد مبتلا به کرونای جهش یافته در ایران، در تاریخ ۱۶ بهمن ماه سال جاری از سوی سعیدنمکی، وزیر بهداشت، اعلام شد. به گفته آقای نمکی، فرد مبتلا از انگلستان به ایران مراجعت کرده بود. در ۲۹ بهمن ماه نیز شکراله سلمان‌زاده، رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان از مشاهده موارد کرونای انگلیسی در شهرهای جنوب غرب خوزستان خبر داد. 

آقای سلمان‌زاده عنوان کرد که با توجه به سرعت بالای انتشار کرونا در شهرستان شادگان در دو هفته گذشته و احتمال وجود ویروس کرونای انگلیسی در منطقه، تعدادی از نمونه‌های گرفته‌ شده از این بیماران به مرکز انستیتو پاستور ایران ارسال شد و نتایج آزمایش‌ها پس از یک هفته نشان داد که این ویروس از نوع کرونای جهش‌یافته انگلیسی بوده است. به گفته او، شیوع کرونای انگلیسی در استان خوزستان خطری جدی برای کل کشور محسوب می‌شود. 

شیوع کرونای جهش یافته انگلیسی در روزهای گذشته، هفت شهر خوزستان، از جمله اهواز، هویزه و دشت آزادگان، و آبادان، بندر ماهشهر، دزفول، شادگان، شوشتر و کارون را در وضعیت قرمز داده‌ است. رئیس جمهوری اسلامی ایران و مقام‌های بهداشتی کشور در روزهای اخیر درباره موج چهارم کرونا هشدار داده‌اند. نمکی، وزیر بهداشت ایران، هفته گذشته گفته بود که  ویروس جهش یافته کرونا تقریبا در کشور چرخیده است.