ورود ۲۵۰ هزار دوز واکسن چینی کرونا به ایران در هفته آینده

وزیر بهداشت ایران: منشا شیوع نوع جهش‌یافته ویروس کرونا مسافرانی بودند که از عراق وارد ایران شدند

واکسن روسی اسپوتنیک که پیشتر وارد شده به گروه‌های آسیب‌پذیر در کادر بهداشت و درمان تزریق می‌شود- ATTA KENARE / AFP

وزیر بهداشت ایران روز شنبه در تشریح آخرین اقدامات دولت برای تامین واکسن کرونای مورد نیاز کشور اعلام کرد، ۲۵۰ هزار دوز واکسن کووید-۱۹ «سینوفارم» ساخت چین هفته آینده دریافت خواهد شد.

به گزارش تسنیم، سعید نمکی گفت واکسن روسی اسپوتنیک که پیشتر وارد شده به گروه‌های آسیب‌پذیر در کادر بهداشت و درمان تزریق می‌شود و واکسن چینی به گروه‌های آسیب‌پذیر دیگری تزریق خواهند شد.

به گفته او، واکسن آسترازنکا اواخر ماه جاری میلادی از سبد کوواکس دریافت خواهد شد. معاون وزیر بهداشت ایران پیشتر در روز پنجشنبه گفته بود ۴.۲ میلیون دوز واکسن آسترازنکا اسفند ماه وارد خواهد شد.

به دنبال مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با واردات واکسن‌های بریتانیایی و آمریکایی کرونا، مسئولان ایرانی برای واردات واکسن‌های ساخت دیگر کشورها اقدام کردند و نخستین واکسنی که وارد کشور شد، روسی بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا شنبه هفته گذشته از آغاز خیز جدید کرونا در برخی استان‌های ایران خبر داد و گفت ۹ شهرستان در خوزستان در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته و آژیر قرمز به صدا در آمده است.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب‌رئیس مجلس و عضو ستاد مقابله با کرونا، همان روز از ظهور گونه‌های جهش‌یافته کووید-۱۹ در ایران، که نخستین بار در انگلستان و آفریقای جنوبی کشف شد، ابراز نگرانی کرد.

وی با بیان این که خیز جدید کرونا از غرب کشور در حال شروع شدن است، گفت در جاهای دیگر هم این خیز را داریم.

یک عضو دیگر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا روز شنبه در یک برنامه تلویزیونی گفت نوع جهش یافته کرونا حدود پنج ماه است که وجود دارد، در سراسر دنیا هم وجود دارد، و ما تازه داریم آن را شناسایی می‌کنیم.

مجید مختاری با بیان این که که ممکن است این گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا در گذشته هم به ایران ورود کرده باشند و ما شناسایی نکرده باشیم، گفت تعداد آنها به اندازه این نیست که روند فوتی ما نشان می‌دهد.

استاندار خوزستان نیز روز شنبه با اشاره به ممنوعیت تردد مسافران در مرزهای چذابه و شلمچه در پی شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا در این گفت، احتمالا ترددها در مرزهای چذابه و شلمچه باعث این وضعیت شده است.

به گزارش ایسنا، قاسم سلیمانی دشتکی گفت سرعت انتشار ویروس در خوزستان بسیار زیاد است و افزود، این وضعیت از پنجم یا ششم بهمن با روندی آرام در خوزستان شروع شد و در چند روز اخیر سرعت بیشتری داشته است.

وزیر بهداشت ایران امروز گفت منشا شیوع نوع جهش‌یافته ویروس مسافرانی بوده‌اند که از عراق وارد ایران شده‌اند و به همین دلیل گذرگاه‌های مرزی دو کشور تا اطلاع ثانوی بسته خواهد ماند و پروازها مدیریت خواهد شد.

بنا بر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت ایران، شمار مبتلایان به ویروس کووید-۱۹ تا روز شنبه به بیش از یک میلیون و ۵۶۶ هزار نفر افزایش یافته و آمار جان‌باختگان نیز به ۵۹ هزار و ۴۰۹ نفر رسیده است.