ادامه اعتراض‌های خشونت‌آمیز در پی دستگیری رپر اسپانیایی

در تظاهرات بارسلونا در اعتراض به زندانی شدن پابلو هاسل، یک زن چشمانش را از دست داد و سیاستمداران خواستار تحقیقات پلیس شدند

معترضان در اسپانیا بطری‌هایی را به سمت پلیس پرتاب کردند، کانتینرها را به آتش کشیدند و مغازه‌ها را درهم شکستند – عکس از Reuters

پنجمین روز اعتراضات اسپانیا پس از زندانی شدن پابلو هاسل، خواننده رپر چپ‌گرای کاتالانی که به دلیل «تمجید از تروریسم و توهین به سلطنت» در آهنگ‌هایش بازداشت شده، در شهرهای مختلف اسپانیا به خشونت کشیده شد و تعداد زیادی از معترضان دستگیر شدند.

شش هزار تظاهرکننده شنبه شب در بارسلونا به خیابان‌ها رفتند. معترضان بطری‌هایی را به سمت پلیس پرتاب کردند، کانتینرها را به آتش کشیدند و مغازه‌ها را درهم شکستند.

پابلو هاسل، رپر اهل کاتالونیا است که به اتهام «ستایش تروریسم و توهین به خوان کارلوس اول، پادشاه قبلی اسپانیا» به ۹ ماه زندان محکوم شد. او برای اجرای حکم خود را به مقامات معرفی نکرد و در دانشگاه لیدا تحصن کرد. پرونده او، به بحثی داغ در باره آزادی بیان در اسپانیا دامن زده است.

به گزارش رویترز، معترضان به مغازه‎‌های گران‌ترین خیابان بارسلونا و پاساژ گراسیا حمله کردند. تعدادی هم به دلیل دستبرد به مغازه‌ها در بارسلونا دستگیر شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اعلام پلیس، در اعتراضات دیشب ۹ نفر مجروح شدند که دو نفر از آنها به بیمارستان برده شدند. در درگیری‌های اخیر بارسلونا یک زن، یکی از چشمانش را با گلوله پلیس از دست داد. این موضوع موجب شده که سیاستمداران خواستار تحقیقات شوند.

تظاهرات در مادرید آرام بود، اما در شهرهای شمالی پامپلونا و لیدا درگیری‌های رخ داد.

پیش از این، کریستینا ناربونا، رییس حزب سوسیالیست، خشونت‌هایی را که طی چهار شب گذشته صورت گرفته بود، محکوم کرد.

او گفت: «ما خشونت را به شدیدترین وجه محكوم می‌کنیم. نمی‌توان به عنوان دفاع از آزادی بیان دست به خشونت زد.»

مقامات اعلام کردند که چهار نفر هم روز جمعه در بارسلونا زخمی شدند. تظاهرکنندگان اشیایی را به سمت پلیس پرتاب کرده و به دو بانک حمله کردند و کانتینرها را سوزاندند. شورای شهر گفت معترضان ۱۲۸ هزار یورو خسارت وارد کردند.

به گفته پلیس، در سراسر کاتالونیا بیش از ۶۰ نفر دستگیر شدند.

بیشتر از جهان