حمایت آمریکا از تسریع روند صلح افغانستان

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی گفت‌وگو کرد

آنتونی بلینکن در گفت‌وگو با عبدالله بر تسریع روند صلح تاکید کرد - سپیدار

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در یک گفت‌وگوی تلفنی با عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، ضمن بررسی پیمان صلح طالبان بر تسریع روند صلح در افغانستان تاکید کرده است.

این چندمین تماس تلفنی وزیر خارجه و دیگر مقام‌های ارشد دولت جدید آمریکا با رهبران افغانستان است. اما به رغم انتظار طالبان که با آمریکا توافقنامه صلح امضاء کرده، تاکنون هیچ مقام دولت جو بایدن با نمایندگان سیاسی این گروه در دفتر دوحه تماسی برقرار نکرده است.

شورای عالی مصالحه ملی با صدور بیانیه‌ای می‌گوید که عبدالله عبدالله شام دیروز با آنتونی بلینکن تلفنی صحبت کرد که «وزیر امورخارجه‌ ایالات متحده‌ آمریکا در صحبت‌های خود با حمایت و قدرانی از تلاش‌های صلح در افغانستان گفت در حالی‌که ارزیابی و بازنگری وضعیت در افغانستان از سوی حکومت ایالات متحده ادامه دارد، این کشور خواهان تسریع روند صلح و دست ‌یافتن به یک توافق جامع و صلح پایدار در افغانستان می‌باشد.»

آقای بلینکن نیز بعد از گفت‌وگوی تلفنی با عبدالله در صفحه توییترش نوشت که آمریکا از «آتش‌بس جامع و دائمی و توافق سیاسی پایدار و عادلانه» حمایت می‌کند. 

براساس بیانیه شورای عالی مصالحه ملی، «وزیر امورخارجه‌ ایالات متحده‌ آمریکا با تأکید بر یافتن راه‌حل سیاسی برای مشکل افغانستان از افزایش خشونت‌ها در کشور ابراز نگرانی کرد و خواهان پایان یافتن خشونت‌ها شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

‌آقای عبدالله نیز از همکاری‌های همیشگی و حمایت آمریکا از تلاش‌های صلح، درباره‌ روند صلح، مذاکرات دوحه و اوضاع داخلی و منطقه‌ای صحبت کرده است.

او به وزیر خارجه آمریکا گفته است که کابل خواهان حل مشکل از طریق مذاکره و دست ‌یافتن به راه‌حل جامع و قابل قبول برای همه طرف‌ها است. رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی همچنان حمایت بین‌المللی و منطقه‌ای را برای دست‌ یافتن به صلح دایمی در افغانستان مهم خوانده و خواهان ادامه همکاری‌های بین‌المللی برای تسریع مذاکرات صلح و تأمین صلح دایمی شده است.

هفته‌ها است که دولت جدید آمریکا در حال بازنگری توافقنامه صلح با طالبان است که بخش اصلی آن تعیین ضرب‌الاجل خروج نیروهای آمریکایی در اول ماه مه سال جاری میلادی است. اما تکمیل روند خروج در این زمان به اجرایی شدن تعهدات طالبان مبنی بر قطع رابطه با القاعده، کاهش خشونت و انجام مذاکرات معنادار با دولت افغانستان مشروط است. مقام‌های ارشد آمریکایی از جمله ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا می‌گویند که طالبان این شرط‌ها را برآورده نکرده‌اند و از این رو، روند خروج نیروهای آمریکایی در سه ماه آینده انجام نخواهد شد.