بازداشت عاملان حمله به مراسم یادبود «شهید مزاری»

اداره کل امنیت ملی افغانستان یک گروه حقانی-داعش را متلاشی کرده که عامل حمله به مراسم یادبود مزاری بوده است

این گروه هراس‌افکن عامل حمله به مراسم «شهید مزاری» بوده است- WAKIL KOHSAR / AFP

اداره امنیت ملی افغانستان یک گروه پنج نفری حقانی- داعش که عامل حمله به مراسم یادبود عبدالعلی مزاری، رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی افغانستان بوده، را بازداشت کرده است.

مراسم قبلی به مناسبت بیست‌وپنجمین سالروز کشته شدن عبدالعلی مزاری در کابل هدف حمله راکتی قرار گرفت که ۲۷ کشته و ۵۵ مجروح بر جا گذاشت. داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفته بود. تعداد از چهره‌های سیاسی از جمله عبدالله عبدالله، حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین و محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان در آن حضور داشتند که به هیچ یکی آسیبی نرسید. 

خبر تازه در آستانه یک مراسم دیگر یادبود برای آقای مزاری که قرار است روز ۱۳ ماه مارس در کابل و دیگر شهرهای افغانستان برپا شود، اعلام شده است. با سقوط کابل در بهار سال ۱۹۹۵، آقای مزاری به دست طالبان بازداشت، شکنجه و کشته شد. مراسم یادبود او هر ساله با حضور هزاران نفر از جمله مقام‌های ارشد دولتی و سیاسی برگزار می‌شود.

دفتر مطبوعاتی اداره امنیت ملی کشور با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای ویژه، این حلقه پنج نفری اعضای حقانی- داعش را در ناحیه ۱۷ کابل بازداشت کرده‌اند. بر اساس این بیانیه، «جاوید، احمد مرید، عبدالحفیظ و عبدالجبار، اعضای این هسته تروریستی هستند که وظیفه نگهداری، انتقال، جا‌به‌جایی، فعال‌سازی و پرتاب راکت به نواحی مختلف شهر کابل، مراسم یادبود از شهید مزاری، فرودگاه بگرام و فرودگاه حامد کرزی را داشتند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه حقانی که بازوی عملیاتی سازمان اطلاعات ارتش پاکستان خوانده می‌شود، تحت پوشش طالبان فعالیت می‌کند، اما وابسته به سراج‌الدین حقانی است. داعش نیز خود را مستقل از طالبان می‌داند، اما این دومین بار است که اداره امنیت ملی با صدور بیانیه‌ای اعلام می‌کند افرادی را بازداشت کرده است که عضو این دو گروه تروریستی هستند و به‌طور مشترک کار می‌کنند.

گروه طالبان تاکنون به این بازداشت واکنش نشان نداده است.

موارد بمب‌گذاری مغناطیسی و حملات تروریستی در کابل به‌شدت افزایش یافته و بر اساس گزارش‌های رسانه‌های افغانستان، در یک ماه گذشته ۶۶ مورد حمله در پایتخت این کشور ثبت شده است. دولت افغانستان طالبان را عامل این بمبگذاری‌های می‌داند اما این گروه حاضر به پذیرش مسئولیت انفجارهای اخیر نشده است.