تلاش اتحادیه اروپا برای مقابله با جهش‌های جدید ویروس کرونا

اتحادیه اروپا صدها میلیون دوز واکسن به شرکت‌های مدرنا و فایزر سفارش داده است

این توافق به اتحادیه اروپا امکان خواهد داد تا این واکسن‌ها را نه تنها برای شهروندان خود بلکه برای همسایگان نیز فراهم کند-NICOLAS MAETERLINCK/ POOL/AFP

اتحادیه اروپا به منظور مقابله با جهش‌های جدید ویروس کرونا، صدها میلیون دوز واکسن کووید-۱۹ به شرکت‌های مدرنا و فایزر سفارش داده است.

روز چهارشنبه، کمیسیون اروپا اعلام کرد که برای خرید تعداد ۱۵۰ میلیون دوز واکسن مدرنا در سال جاری و گزینه خرید ۱۵۰ میلیون دوز دیگر برای سال ۲۰۲۲، به توافق رسیده است.

پیش از آن و در همان روز، فایزر/بایون‌تک اعلام کرد که علاوه بر ۵۰۰ میلیون دوز واکسنی که پیش‌تر با اتحادیه اروپا توافق کرده بود، ۲۰۰ میلیون واکسن دیگر نیز در اختیار کشورهای عضو قرار خواهد داد.

اوزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، ضمن استقبال از این توافق، وعده داد که «کلیه شهروندان اروپا در اسرع وقت» به واکسن‌های ایمن و موثر دسترسی پیدا خواهند کرد. او گفت که این توافق، به اتحادیه اروپا امکان خواهد داد تا این واکسن‌ها را «نه تنها برای شهروندان خود، بلکه برای همسایگان و شرکایمان  نیز فراهم کند.»

خانم فن درلاین به خاطر کندی عملکردش در فراهم آوردن واکسن برای اتحادیه اروپا، به شدت زیر فشار است. این تنش‌ها در اواخر ماه ژانویه  و در گرماگرم مجادله با شرکت تولید واکسن استرازنکا و تهدید اتحادیه اروپا دایر بر جلوگیری از صدور واکسن از اروپا به ایرلند شمالی که دروازه اروپا به بریتانیا است، به اوج خود رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم فن درلاین هفته گذشته اذعان داشت که اتحادیه اروپا در سفارش واکسن تعلل کرده و افزود که اتحادیه «آنجایی که تمایل دارد باشد، نیست». به گزارش موسسه «جهان داده‌های ما» (آور ورلد این دیتا)، اتحادیه اروپا از نظر درصد شهروندانی که واکسینه شده‌اند به مراتب از آمریکا، بریتانیا و اسرائیل عقب‌تر است.

روز چهارشنبه، اتحادیه اروپا از طرح‌هایی پرده برداشت که با روش‌های بهتر، جهش‌های ویروس را ردیابی و روند تایید واکسن‌هایی که در مقابل آن‌ها مصونیت می‌دهند را تسریع می‌کند.

با توجه به این که نوع جهش‌یافته ویروس بریتانیایی در حال تبدیل به ویروس غالب در اروپا است، کمیسیون اروپایی گفته است که دست‌کم مبلغ ۷۵ میلیون یورو به آزمایش‌های جدید ژن‌شناسی برای جهش‌های جدید اختصاص خواهد داد. مبلغ ۱۵۰ میلیون یوروی دیگر نیز به برنامه‌های پژوهشی و تبادل اطلاعات تخصیص می‌یابد.

در این میان، وزیر بهداشت آلمان گفته است که نوع جهش‌یافته ویروس که سال گذشته در بریتانیا ردیابی شد، تنها ظرف دو هفته از شش درصد به ۲۲ درصد افزایش یافته است و یک پنجم آزمایش‌های مثبت کرونا در این کشور را تشکیل می‌دهد.

مقامات کشور اسلواکی که به نسبت جمعیت خود، اکنون بالاترین نرخ تلفات ناشی از ویروس کرونا را دارد، نیز می‌گویند که نوع بریتانیایی ویروس، ۷۴ درصد نمونه‌های مثبت آزمایش کرونا در این کشور را تشکیل می‌دهد.

مگنوس هوینیک، وزیر بهداشت دانمارک هم گفته است که ۴۵ درصد نمونه‌های آزمایش شده موارد ابتلا به کرونا در دومین هفته فوریه، نمایانگر وجود ویروس بریتانیایی است. او پیش‌بینی کرده است که تا اوایل ماه مارس این رقم به ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت.

دانشمندان می‌گویند نوع جهش‌یافته ویروس بریتانیایی قابلیت سرایت بیشتری دارد و احتمالا مرگبارتر است اما تا به امروز به نظر می‌رسد واکسن‌های موجود در مورد آن موثر بوده‌اند.

گزارش‌های تکمیلی از آسوشیتدپرس

© The Independent

بیشتر از جهان