مرزهای استرالیا در سال ۲۰۲۲ به روی گردشگران واکسن‌زده گشوده می‌شود؟

هم‌اکنون ورود گردشگران خارجی به استرالیا ممنوع است و مرزهای بین ایالت‌ها را نیز برای مقابله با شیوع کرونا بسته‌اند

کانتاس از ژوئیه ۲۰۲۱ فروش بلیت‌ پروازهای بین استرالیا و بریتانیا را آغاز خواهد کرد - Saeed KHAN / AFP

استرالیا که یک سال خط‌‌ مشی «به صفر رساندن کرونا» را دنبال ‌کرده، ممکن است در سال ۲۰۲۲ مرزهای خود را به روی گردشگران خارجی بگشاید، البته احتمالا فقط به روی آن‌هایی که واکسن زده باشند.

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، به خبرنگاران گفت:«فکر می‌کنم با گذشت زمان و تزریق واکسن در سراسر جهان و استرالیا، این پیش‌بینی منطقی است و می‌توان انتظار داشت که اوضاع و چگونگی مهارسازی ویروس عوض شود.»

آقای موریس به هنگام سخنرانی در یکی از کانون‌های تزریق واکسن سیدنی گفت که شرکت‌های هواپیمایی در طرح گذرنامه واکسن، مشارکت تنگاتنگی خواهند داشت و نوع واکسن تزریقی هم مهم است.

تزریق واکسن در ایالت نیوساوت‌ولز استرالیا از روز دوشنبه آغاز شد.

هم‌اکنون ورود گردشگران خارجی به استرالیا ممنوع است و مرزهای بین ایالت‌ها را نیز برای مقابله با شیوع کرونا بسته‌اند. از ۲۸ مارس ۲۰۲۰ هم برای شهروندانی که از خارج بازمی‌گردند، قرنطینه اجباری در هتل به اجرا در آمده است.

پیش از این سخنان نخست‌وزیر هم خانم فیلیپا هریسون، مدیرعامل سازمان گردشگری استرالیا، گفته بود که استرالیایی‌ها باید زندگی در کنار کرونا را یاد بگیرند. او در همایش مسافرت کشور گفت: «تنها در صورتی می‌توانیم مرزها را باز کنیم که با وجود کووید-۱۹ در اجتماع کنار بیاییم. تزریق واکسن به آسیب‌پذیرترین افرادمان هم بخش مهمی از این کنار آمدن است؛ البته در مقطعی این نگرش را از یاد بردیم که به نظر من به هیچ وجه از قصد نبود. وظیفه ما این است که دیدگاه مردم را تغییر دهیم تا دریابند باید با زیستن در محیطی که دارای میزانی عادی از ویروس کرونا است کنار بیایند و به صفر رساندن کرونا را فراموش کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ادامه داد: «البته هنوز موانع زیادی بر سر راه سفر وجود دارد و نباید گمان کرد که در اول ژانویه ۲۰۲۲ تمام مرزها باز می‌شود و به وضعیت عادی قبلی برمی‌گردیم. احتمال دارد وضعیت قرنطینه همچنان تا حدی برقرار باشد یا هنوز بر سر راه مسافرت مشکلاتی وجود داشته باشد. برخی دسته‌ها یا گروه‌ها مثل مسافران کاری یا اقوام و دوستانی که برای دیدوبازدید می‌آیند اندکی مشکل خواهند داشت. برای تعطیلات تفریحی دو هفته‌ای هر چند گاه قدری مشکل پیش خواهد آمد و وضعیت را کشور به کشور بررسی خواهیم کرد.»

فیلیپا هریسون گفت که طبق بررسی‌های آماری سازمان گردشگری استرالیا، مسافران بیشتر از آن که نگران ابتلا به کرونا باشند، نگران دردسرهای بسته شدن ناگهانی مرزها هستند. او گفت: در واقع مردم در مورد سلامت و ایمنی سفر چندان نگران نیستند.

در همان همایش، خانم جو بوندی، رئیس بخش بازاریابی شرکت هواپیمایی کانتاس، هم گفت که در مورد گواهی واکسن مسافران یا خدمه تصمیمی نگرفته‌اند اما اضافه کرد: «مراقبت از کارمندان و مشتریان وظیفه ما است و به همین دلیل در مورد تزریق واکسن خیلی دست به عصا عمل می‌کنیم. ۹۰ درصد مشتریان می‌گویند توقع دارند تمامی افراد در پروازهای بین‌المللی واکسن زده باشند و گرنه حاضر نیستند به چنین پروازی تن بدهند.»

او همچنین گفت که شرکت هواپیمایی‌ آن‌ها در دوران همه گیری کرونا لطمه زیادی دیده است: «در دوران کرونا برخی برد نصیبشان شد و برخی باخت. ما خیلی لطمه دیدیم.»

کانتاس از ژوئیه ۲۰۲۱ فروش بلیت‌ پروازهای بین استرالیا و بریتانیا را آغاز خواهد کرد. اما در مسیر هیترو-سنگاپور- سیدنی که قبلا از هواپیمای ایرباس ای۳۸۰ معروف به سوپرجمبو استفاده می‌شد، از هواپیمای بویینگ ۷۸۷ استفاده خواهد شد که گنجایش مسافر آن کمتر از نصف هواپیمای قبلی است.

© The Independent

بیشتر از سفر