کاوشگر «امید» امارات، نخستین عکس از مریخ را ارسال کرد

رسیدن کاوشگر امارات به مریخ، باعث غرور ملی این کشور شده است

نخستین عکس ارسالی از ماهواره اماراتی از مریخ - عکس از حساب توییتری شیخ محمد بن راشد آل مکتوم

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی، امروز یکشنبه نخستین تصویر دریافت شده از ماهواره امارات متحده عربی را در حساب کاربری خود در توییتر منتشر کرد.

او که نائب رئیس و نخست‌وزیر امارات متحده عربی است، در توییتی نوشت: «اولین عکس گرفته شده از مریخ که توسط اولین کاوشگر عربی در تاریخ ثبت شده، ۲۵ هزار کیلومتر بالاتر از سطح سیاره سرخ.»

نخستین سفینه فضایی امارات متحده عربی روز ۲۱ بهمن سال جاری، در اولین مأموریت بین سیاره‌ای جهان عرب در مدار مریخ قرار گرفت. کاوشگر امارات، اولین مورد از سه کاوشگر رباتیکی است که طی یک و نیم هفته آینده به سیاره سرخ می‌رسد.

برای امارات متحده عربی، این مأموریت، نخستین سفر این کشور فراتر از مدار زمین بود و مایه غرور ملی محسوب می‌شود.

این کاوشگر با نام امید، در حدود هفت ماه ۳۰۰ میلیون مایل را طی کرده تا به مریخ برسد. هدف مأموریت آن نقشه‌برداری از جو مریخ در هر فصل است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفینه‌ای از چین که ترکیبی از یک ماهواره مدارگرد و فرودگر است، قرار است دور مریخ بچرخد تا ماه می مریخ‌نورد از آن جدا شود و به سطح مریخ فرود آید. چین امیدوار است که کاوشگر ارسالی او نیز بتواند با موفقیت بر روی سطح مریخ فرود آید تا درباره نشانه‌هایی از زندگی و امکان حیات در آنجا تحقیق کند.

یک مریخ‌نورد دیگر از ایالات متحده با نام پرزرونس (Perseverance) قرار است در تاریخ ۱۸ فوریه به این جمع بپیوندد. این اولین قدم یک پروژه ۱۰ ساله آمریکایی - اروپایی است که سنگ‌های مریخ را به زمین می‌آورد تا شواهد موجود مبنی‌بر اینکه در این سیاره زمانی زندگی میکروسکوپی وجود داشته، مورد بررسی قرار گیرد.

هزینه ساخت و راه‌اندازی کاوشگر امید ۲۰۰ میلیون دلار عنوان شده است. این مبلغ شامل هزینه‌های عملیاتی در مریخ نمی‌شود. هزینه مأموریت‌های چینی‌ها و ایالات متحده به مریخ بسیار گران‌تر است. مأموریت استقامت ناسا بالغ بر سه میلیارد دلار هزینه در بر داشته است.

بیشتر از تکنولوژی