بازده بورس از مرز ۴۰ درصد عبور کرد

بازده مثبت بازارهای مالی

ATTA KENARE / AFP

در هفته گذشته تقریباً تمامی بازارهای مالی بازده مثبت ثبت کردند. بعد از کاهش قیمت ارز و سکه در دو هفته گذشته، بازار در ابتدای هفته گذشته با رشد قیمت‌ها همراه بود، اما ضعف در طرف تقاضا سبب شد که قیمت‌ها از اوایل هفته فروکش کند و در نهایت در روز پنج‌شنبه و جمعه، حتی به قیمت هفته گذشته خود برسد. 

بازده دلار در طول هفته گذشته در حدود صفر بود. در آخرین معاملات روز پنجشنبه، قیمت دلار در حدود ۱۱۹۵۰ تومان ثبت شد. با ثبت این بازده، دلار همچنان از ابتدای امسال در حدود ۱۴ درصد از ارزش خود را از دست داده است. اما دیگر ارز مورد بررسی این گزارش، یورو ، در طول هفته گذشته ۱.۵ درصد رشد قیمت را ثبت کرد و به قیمت ۱۳۷۶۰ تومان رسید. با ثبت این بازده مثبت، یورو از ابتدای امسال همچنان در حدود ۸ درصد از ارزش خود را از دست داده است. 

سکه اما با رشد نزدیک به ۲ درصدی در طول هفته گذشته، بازده خود را از ابتدای امسال به حدود منفی ۵.۵ درصد رسانده است. یک گرم طلای ۱۸ عیار هم با رشد حدوداً ۱ درصدی در هفته گذشته مواجه شد. با این رشد، بازده طلا از ابتدای امسال به منفی ۶.۶ درصد رسید. با وجود منفی‌ها در ارز و سکه، بازار بانک و بورس از ابتدای امسال بازدهی‌های خوبی نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده است. افرادی که از ابتدای امسال با نرخ سود ۲۰ درصدی پول خود را در بانک قرار دادند، نزدیک به ۷ درصد بازده کسب کردند.

بازده ۴۱.۵ درصدی بورس

بورس تهران در هفته گذشته موفق شد بعد از نزدیک به یک ماه از مقاومت ۲۵۰ هزار واحد عبور کند. این هفته بورس تهران با رشد ۲.۴۶ درصدی توانست سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه را به بازده ۴۱.۵۳ درصدی از ابتدای امسال برساند. در گزارشی که در همین رسانه حول پیش‌بینی بازار سرمایه تا انتهای سال منتشر شد، هدف اول ۲۵۰ هزار واحدی برای شاخص کل مطرح شد. بعد از گذشت دو ماه از آن گزارش، بورس تهران توانست شاخص خود را در بالای این رقم تثبیت کند. حال باید دید اتفاقات اقتصادی در تابستان ۹۸ بورس تهران را به سمت هدف ۳۰۰ هزار واحدی می‌کشد یا خیر...

در ادامه به بررسی نکات برجسته اخیر و رویدادهای احتمالی آینده می‌پردازیم.

گزارش بهاری شرکت‌های بورسی

با گذشت فصل بهار، گزارش‌های فصلی شرکت‌های بورسی یکی پس از دیگری بر روی سامانه کدال قرار می‌گیرد. با دیدن گزارش‌ها می‌توان به وضعیت خوب شرکت‌های پتروشیمی و فولادی پی برد. 

در گروه پتروشیمی‌ها، پتروشیمی زاگرس در مدت زمان سه ماه به ازای هر سهم ۷۰۵۱ ریال سود ساخت. این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹۱ درصد رشد داشته است. پتروشیمی نوری نیز در سه ماه ابتدایی سال توانسته است ۲۸۶۳ ریال سود بسازد که نسبت به سال گذشته رشد ۲۳۲۶ درصدی را نشان می‌دهد. (بخش زیادی از سود، ناشی از تسعیر نرخ ارز است) پتروشیمی پارس نیز با رشد ۱۹۵ درصدی سود خود نسبت به مدت مشابه سال قبل توانسته است در مدت زمان سه ماه ابتدایی سال ۲۷۳۵ ریال سود بسازد.

در گروه فولادی‌ هم گزارش‌های خوبی را شاهد بودیم. فولاد هرمز در سه‌ماهه ابتدایی امسال با رشد ۱۸۲ درصدی سود همراه بوده است. فولاد کاوه با رشد ۵۷ درصدی سرمایه با لحاظ سرمایه جدید ۲۲۴ درصد سود هر سهم آن افزایش داشته است، در حالی که سود خالص آن ۴۱۰ درصد رشد کرده است. فولاد مبارکه اصفهان نیز نسبت به سال گذشته سود خود را ۱۳۰ درصد افزایش داده است.

خبرهای خوب از صنعت خودروسازی

این روزها با وجود کاهش شدید شمارگان در صنعت خودروسازی خبرهای خوبی از آینده این صنعت به گوش می‌رسد. این خبرها، در صورت وقوع، می‌تواند منجر به بلوغ و رشد مداوم صنعت خودروسازی ایران شود. در این هفته مجمع دو خودروساز برگزار شد که در ادامه به اخبار و حواشی آن می‌پردازیم. 

هاشم یکه‌زارع در جریان برگزاری مجمع سالانه ایران‌خودرو ادعا کرد، به‌منظور حفظ ارزش ذاتی سهام ایران‌خودرو، در صورتی که تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌ها برای خروج از ماده ۱۴۱ کفایت نکند، به سراغ دارایی‌ها خواهد رفت و اولویت اول زمین‌ها خواهد بود. اما اگر تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌ها امکان خروج از ماده ۱۴۱ را فراهم کند، نیازی به تجدید ارزیابی دارایی‌ها نخواهد بود.همچنین، یکه‌زارع تأکید کرد ایران‌خودرو توانسته است پژو ۳۰۱ را در داخل تولید کند و بدون حضور پژو، می‌تواند تولید انبوه آن را در آینده نزدیک کلید بزند. همچنین، علاوه بر پژو ۳۰۱، تولید و عرضه ۲۰۷ با سقف پانوراما و دنا پلاس با گیربکس اتوماتیک در برنامه سال جاری ایران‌خودرو جا دارد. خبر افزایش سرمایه ایران خودرو می‌تواند موجب افزایش اقبال سرمایه‌گذاران به این سهم شود.

مجمع سالانه سایپا نیز در طول هفته گذشته برگزار شد. جواد سلیمانی چهار اولویت اصلی سایپا در سال آینده را افزایش تولید، توسعه سبد محصولات، و ارتقای کیفی و مدیریت هزینه‌ها عنوان کرد. در ادامه، عنوان کرد که طبق برنامه‌ها قرار است امسال گروه خودروسازی سایپا در مجموع ۳۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش شمارگان داشته باشد. در مجمع سایپا نیز مشابه ایران‌خودرو، بر لزوم استفاده از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها اشاره شد. به نظر می‌رسد تا میانه‌های پاییز، تکلیف افزایش سرمایه دو خودروساز بزرگ کشور روشن شود. در صورتی که قول مدیران ایران‌خودرو و سایپا به واقعیت بدل شود، می‌توان آینده روشن‌تری را در پیش روی صنعت خودروسازی ایران دید.

کاهش قیمت در سامانه نیما

این هفته برخلاف هفته‌های گذشته قیمت‌ها در سامانه نیما اندکی کاهش یافت. میانگین قیمت هفتگی خریدوفروش دلار در سامانه نیما به ترتیب عدد ۱۱۵۳۳.۵ و ۱۱۵۹۴.۴ بوده است. این در حالی است که در هفته گذشته میانگین هفتگی خریدوفروش، رقم ۱۱۶۳۷.۸ تومان بود. این کاهش قیمت در سامانه نیما در کنار ثبات قیمت در بازار آزاد، موجب افزایش اختلاف قیمت بازار آزاد و نرخ نیما شده است. هرچند که در حال حاضر این اختلاف قیمت به‌اندازه کافی ناچیز است و بعید است عده‌ای برای استفاده از این اختلاف قیمت وارد بازار نیما شوند، اما در صورت افزایش این اختلاف، باید شاهد مشکلات گذشته باشیم. بهترین توصیه به دولت این است که همگام با افزایش قیمت در بازار آزاد، فرصت را برای افزایش قیمت در سامانه نیما نیز فراهم کند.

خبرهایی از رونق تولید در بهار

گزارش ۵۷ محصول منتخب صنعتی، معدنی و پتروشیمی، نشان می‌دهد که وضعیت تولید در بهار ۹۸ نسبت به سال گذشته بهبود داشته است. از میان ۵۷ کالای منتخب، ۳۴ محصول رشد تولید، و ۲۳ محصول افت تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت کردند. در بخش صنعت از میان ۳۱ محصول بررسی‌شده ۱۷ محصول، در بخش معدن از میان ۱۳ محصول، ۷ محصول، و در بخش پتروشیمی از میان ۱۳ محصول، ۱۰ محصول با رشد تولید همراه بودند. 

در دوره سه‌ماهه بهار ۹۸ در میان محصولات صنعتی، محصولاتی همچون کارتن، سیگار، تراکتور، و نخ پلی‌استر بیشترین نرخ رشد تولید، و کامیون کشنده، اتوبوس، مینی‌بوس، ون، الیاف آکریلیک، انواع سواری و کمباین، بیشترین میزان افت تولید را ثبت کردند.

در میان محصولات معدنی، چینی بهداشتی، کاتد مس، ظروف چینی، شیشه جام و فولاد خام، به ‌ترتیب بیشترین میزان رشد تولید، و شمش آلومینیوم، ظروف شیشه‌ای، کنسانتره زغال‌سنگ، سنگ‌آهن و کاشی، با افت تولید همراه بوده است.

در میان محصولات شیمیایی نیز محصولات اپوکسی رزین، استایرن بوتادین رابر، اوره، پلی پروپیلن و پلی بوتادین رابر، بیشترین میزان رشد تولید، وپلی کربنات، اکریلونیتریل بوتادین استایرن و پلی وینیل کلراید، با افت تولید همراه بودند.

کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه در تیرماه

مرکز آمار ایران نرخ تورم تیرماه را اعلام کرد. نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در تیرماه ۹۸ به عدد ۴۸ درصد رسیده است. این عدد در ماه گذشته به ۵۰.۴ درصد رسیده بود. به نظر می‌رسد که با ثبات در قیمت ارز، کاهش نرخ تورم آغاز شده است. البته باید گفت نرخ تورم ماهانه به عدد ۲.۸ درصد رسیده است که نسبت تورم ماهانه خردادماه که ۰.۸ درصد بود، افزایش شدیدی داشته است. با کاهش نرخ تورم و ثبات در بازار ارز، می‌توان به کاهش نرخ سود بانکی در نیمه دوم سال امید داشت. باید دید که آیا بانک مرکزی خواهد توانست از طریق عملیات بازار باز نرخ سود بانکی را به حدود ۱۸ درصد تا پایان سال برساند، یا خیر.

بازار در هفته آتی

بعد از رشد شارپ بازار سرمایه در بهار ۹۸ به نظر می‌رسد بخش زیادی از انرژی بازار تخلیه ‌شده است. از این‌رو در صورت بالا ماندن نرخ سود بانکی، بعید به نظر می‌رسد رشدی مانند بهار ۹۸ را در تابستان شاهد باشیم. بااین‌حال افق ۳۰۰ هزار واحدی تا پایان سال ۹۸ کماکان در دسترس است. انتشار گزارش‌های خوب شرکت‌ها در طول هفته گذشته و افزایش تولید در محصولات منتخب صنعتی، معدنی و شیمیایی، زمینه را برای رشد بیشتر بازار سرمایه فراهم می‌کند. به نظر می‌رسد که بانک مرکزی به‌زودی عملیات بازار باز را شروع ‌کند. همتی، رییس کل بانک مرکزی، نیز به بازدید از اتاق معاملات بازار باز رفته است. با شروع این معاملات، می‌توان امید داشت که نرخ سود بانکی از طریق غیردستوری کاهش یابد. کاهش نرخ سود بانکی، می‌تواند پول‌های سرگردان را بیش ‌از پیش وارد بازار سرمایه کند. این بازاری از ابتدای سال جاری، بازدهی فوق‌العاده‌ای به سرمایه‌گذاران خود داده است. در گیرودار این خبرهای مثبت، کشور ایران با تهدیدهایی نیز روبه‌رو است. کاهش شدید صادرات نفت ممکن است درآمدهای ارزی ایران را با فشار زیادی مواجه کند. دولت باید هرچه سریع‌تر با حذف کامل نرخ ۴۲۰۰ تومانی، کشور را در برابر افزایش شدید قیمت ارز در نیمه دوم سال بیمه کند.

به‌طور خلاصه به نظر می‌رسد که در هفته آتی بازارهای مالی با آرامش همراه باشند و بازار سرمایه نیز با رشدی آرام به سمت اهداف میان‌مدت خود حرکت کند.

بیشتر از اقتصاد