امیلیانو سالا قبل از سقوط هواپیما مسموم شده بود

خانواده او بر این باورند که بررسی دقیق وضعیت فنی هواپیما ضروری است

JEAN-FRANCOIS MONIER / AFP

محققان می‌گویند امیلیانو سالا قبل از سقوط هواپیمایش به کانال مانش، با مقادیری از مونوکسید کربن مسموم شده است.

فوتبالیست کاردیف سیتی که در ماه ژانویه با این باشگاه قرارداد بسته بود عازم باشگاهش بود که ناگهان هواپیمای پایپر مالیبوی او از رادار محو شد.

به دنبال ناپدید شدن او، در شب ۲۱ ژانویه تحقیقات آغاز شد و در ۳ فوریه لاشه هواپیما در بستر دریا پیدا شد.

تیم نجات جسد سالا را از آب بیرون کشیدند، اما جسد خلبان، دیوید ایبوتسون، هنوز پیدا نشده است.

شعبه تحقیقات حوادث هوایی بعدازظهر روز چهارشنبه با انتشار گزارش جدیدی فاش کرد که آزمایشات سم‌شناسی روی بدن سالا نشان می‌دهد که وی قبل از مرگ در معرض مقادیر زیانباری از مونوکسید کربن قرار گرفته است.

اگرچه امکان انجام این آزمایشات بر روی آقای ایبوتسون وجود ندارد، اما «احتمالا» وی نیز در معرض مقدار مشابهی از مسمومیت با مونوكسید كربن قرار گرفته باشد.

در این بیانیه آمده است: «شعبه تحقیقات حوادث هوایی دومین گزارش ویژه در مورد سقوط هواپیمای پایپر مالیبوی N264DB را منتشر کرده است. در این گزارش بر خطر قرار گرفتن در معرض مونوکسید کربن در هر دو هواپیمای موتور پیستونی و توربینی تأکید شده است. آزمایشات سم‌شناسی نشان داد که میزان کربوکسی‌هموگلوبین (ماده حاصل از ترکیب مونوکسید کربن و هموگلوبین) در بدن مسافر [سالا] خیلی زیاد بوده است. احتمالاً خلبان نیز در معرض مونواكسید كربن قرار گرفته است. پس از پایان تحقیقات گزارش نهایی را منتشر خواهیم کرد».

با توجه به اینکه یکی از اثرات مسمومیت با مونواکسید کربن از بین رفتن هوشیاری است، این یافته می‌تواند توضیح دهد که چگونه آقای ایبوتسون کنترل هواپیما را از دست داده است.

در این گزارش توضیح داده شده که آزمایشات انجام شده بر بدن سالا نشان می‌دهد که میزان اشباع کربوکسی‌هموگلوبین (COHb) در بدن او ۵۸ درصد بوده است، در حالی که میزان ۵۰ درصد و بالاتر در یک فرد سالم بالقوه مرگبار محسوب می‌شود و می‌تواند منجر به تشنج، ناهوشیاری یا حمله قلبی شود.

این گزارش می‌افزاید: «از علائم مشخص است كه قرار گرفتن در معرض مونواكسید كربن بسته به میزان آن می‌تواند توانایی خلبان را برای به پرواز در آوردن هواپیما کاهش دهد یا کاملا از بین ببرد».

پس از انتشار این گزارش جدید، خانواده سالا بیانیه‌ای صادر كردند و درخواست کردند که شعبه تحقیقات حوادث هوایی، سریعا لاشه هواپیما را که در بستر کانال مانش است بیرون بکشد تا بررسی‌های لازم روی آن انجام شود.

دانیل ماچوور، وکیل خانواده سالا، گفت: «اینکه مقدار مرگباری از مونواکسید کربن در بدن امیلیانو یافت شده است سؤالات بسیاری را برای خانواده او ایجاد می کند. چگونگی درگذشت او پس از تحقیقات در زمان مناسب اعلام خواهد شد. خانواده او بر این باورند که بررسی دقیق وضعیت فنی هواپیما ضروری است. خانواده او و مردم باید بدانند كه چگونه مونوكسید كربن وارد كابین شده است. ایمنی هواپیمایی در آینده به میزان اطلاعاتی که در مورد این موضوع به دست خواهد آمد بستگی دارد. خانواده امیلیانو از شعبه تحقیقات حوادث هوایی می‌خواهند تا بدون تأخیر بیشتر لاشه هواپیما را از دریا بیرون بکشند».

در ماه فوریه، در اولین جلسه رسیدگی به مرگ سالا در «بورنموث تاون هال» اعلام شد که او در اثر صدماتی که به سر و بالاتنه وی وارد شده جان باخته است، اگرچه علت دقیق مرگ تا زمانی که تحقیقات و رسیدگی به پرونده به پایان نرسد مشخص نخواهد شد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/sport

© The Independent

بیشتر از ورزش