گردنبند مذهبی ریانا دردسرساز شد

این آویز که با برلیان احاطه‌ شده‌ای از خدای گانِش با سر فیل است، مورد انتقاد برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی هند قرار گرفت

ریانا، خواننده آمریکایی (تصویر آرشیوی)-Frederic J. BROWN / AFP

ریانا، پس از به اشتراک گذاشتن عکسی از خود با بالاتنه برهنه و آویز گانِش، خدای هندو، به «از آن‌ خودسازی فرهنگی» ( اختیار کردن یا استفاده از عناصر یک فرهنگ توسط اعضای فرهنگی دیگر) متهم شده است.

روز سه‌شنبه، این خواننده عکسی از خود منتشر کرد که شب هنگام، با شلوارک ابریشمی به رنگ بنفش یاسی، گردنبند و یک جفت گوشواره بزرگ، کنار استخری روباز ایستاده است. او زیر این عکس نوشت: «وقتی popcaanmusic@ گفت: می‌خواهم امشب لباس زیر نپوشی دختر savagexfenty

اما گردنبند او که ظاهرا نماد با برلیان احاطه‌ شده‌ای از خدای گانِش با سر فیل است، مورد انتقاد برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی هند قرار گرفته است.

یکی از کاربران نوشت: «چرا یک بت هندو را روی بدن نیمه برهنه پوشیده؟» کاربری دیگر نوشت: «ریانا با نماد یک خدای هندو، نه مد است، نه ترند. موضوع احترام گذاشتن به جوامع هندی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فردی، که نظرش بیش از شش هزار بار لایک خورده، نوشته است: «شما گردنبند یکی از خدایان و مورتی (تصویر یکی از خدایان) در فرهنگ من را پوشیده‌ای که در چند سال گذشته به اندازه کافی در معرض تصاحب‌های فرهنگی بوده است. وقتی این شخص به راحتی می‌تواند معنا و اهمیت زنجیر و آویز دور گردن خود را پیدا کند، چرا این کار را کرده است؟» یک فرد دیگر نوشت: «دین من، نماد زیبایی تو نیست.»

ریانا هنوز به انتقادها پاسخی نداده اما موجودی شلوارک در فروش آنلاین، به پایان رسیده است.

این اولین بار نیست که ریانا به «از آن خود سازی فرهنگی» متهم می‌شود. در سال ۲۰۱۹ او روی جلد مجله «هارپرز بازار» چین با لباس آبی مجلل با آستین‌های دراز و پلیسه‌دار به سبک چینی و شال قرمز دور کمر، ظاهر شد. در عکس‌های داخل مجله هم او با ظواهر مختلفی ظاهر شد که به جنبه‌های فرهنگ چین اشاره داشتند؛ از جمله مانیکور دست با تصاویر گل‌های نیلوفر آبی و سنجاقک، بادبزن در موهایش و حتی یک سگ شیتزو.

با این‌ که مقصود مجله در  پشت این تصاویر، «تلاقی نمادهای سبک غربی با زیبایی‌شناسی شرقی» اعلام شد، مردم در شبکه‌های اجتماعی، این رسانه و خواننده را به تصاحب فرهنگی متهم کردند.

روزنامه ایندیپندنت مایل است نظرات نمایندگان خواننده در این‌باره را دریافت کند.

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر