«کره شمالی می‌خواست فناوری واکسن کووید را از فایزر بدزدد»

شرکت آمریکایی فایزر هنوز به این ادعا واکنش نشان نداده است

کره شمالی مسؤول حملات سایبری سال ۲۰۱۳ تلقی شد که سرور موسسات مالی کره جنوبی را از کار انداخت- STR / KCNA VIA KNS / AFP

به گزارش آژانس اطلاعاتی کره جنوبی، کره شمالی سعی داشت تا فناوری واکسن کووید-۱۹ فایزر را از طریق هک سرورهای این شرکت داروساز آمریکایی سرقت کند. 

آژانس خبری یونهاپ روز سه‌شنبه گزارش کرد جاسوس‌های کره جنوبی در جلسه پشت درهای بسته کمیته اطلاعات مجلس ملی در سئول، نمایندگان را از این اطلاعات باخبر کردند. 

گفته نشد این هک چه زمانی اتفاق افتاده است و آیا رژیم کیم جونگ اون توانسته است اطلاعاتی درباره نحوه تولید این واکسن به دست آورد یا خیر، اطلاعاتی که اکنون برای استفاده در کشورهای متعددی در سراسر دنیا تایید شده است. 

فایزر هنوز به این ادعا واکنش نشان نداده است. 

آژانس اطلاعاتی کره جنوبی پیش‌تر گفته بود جلوی تلاش‌های کره شمالی را برای دستیابی به فناوری شرکت‌های مستقر در سئول که در تولید واکسن نقش داشتند گرفته است و در دسامبر سال گذشته گزارش شد هکرهای پیونگ‌یانگ سعی کردند حداقل به ۹ سازمان که در کشورهایی نظیر بریتانیا و ایالات متحده روی واکسن کار می‌کردند، رخنه کنند. 

این خبر کمی بعد از آن منتشر شد که گزارشی اظهار داشت هکرهای کره شمالی از وجوه حاصل از جرایم سایبری خود برای تامین منابع مالی برنامه هسته‌ای این کشور بهره می‌جویند. خزانه این کشور بعد از آن که زنجیره‌ای از تحریم‌های بین‌المللی این کشور را از اکثر اقدامات تجاری ممنوع کرد، به شدت آسیب دیده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارشی محرمانه از شورای امنیت سازمان ملل گفت این کشور از سال ۲۰۱۹ تا نوامبر ۲۰۲۰ بیش از ۳۱۶ میلیون دلار رمزارز سرمایه‌گذاری کرده است تا هزینه فعالیت‌های ممنوعه هسته‌ای و موشک‌های دورپیمای خود را تامین کند. 

کره شمالی مسؤول حملات سایبری سال ۲۰۱۳ تلقی شد که سرور موسسات مالی کره جنوبی را از کار انداخت. در سال ۲۰۱۴ این کشور متهم به هک گسترده شرکت سونی پیکچرز شد و در سال ۲۰۱۷ برای حمله باجگیرانه و بدنام «واناکرای» مورد سرزنش قرار گرفت که در آن زمان به عنوان یک بیماری سایبری همه‌گیر از آن یاد می‌شد. 

اخیرا گوگل گفت هکرهای مورد حمایت حکومت کره شمالی ممکن است خود را به عنوان کارشناسان امنیت کامپیوتر جا بزنند و با استفاده از حساب‌های جعلی در رسانه‌های اجتماعی سعی در سرقت اطلاعات محققان این عرصه داشته باشند. 

کره شمالی تنها کشوری در دنیا است که حتی یک مورد از ابتلا به ویروس کرونا گزارش نکرده است و البته که این امر مورد تردید کارشناسان قرار گرفته است. 

این کشور برای دریافت دو میلیون دوز از واکسن تولیدی دانشگاه آکسفورد و آسترازنکا از طریق برنامه به اشتراک‌گذاری واکسن اتحاد جهانی واکسن و مصون‌سازی درخواست داده است. 

نشریه یونهاپ همچنین گزارش کرد ری سول جو، همسر کیم جونگ اون، اکنون بیش از یک سال است که در مکان‌های عمومی دیده نشده است و شاید به دلیل اجتناب از خطر ابتلا به کووید در خانه مانده است.

© The Independent