هشدار آلمان در مورد توقف بازرسی آژانس از مراکز هسته‌ای ایران

«تهران باید با دادن فرصت به دیپلماسی به کاهش تنش کمک کند»

نماینده ایران در آژانس گفته که بازرسان هفته آینده اجازه بازرسی سرزده از تاسیسات هسته‌ای کشور را ندارند-عکس از باشگاه خبرنگاران

یک مقام دیپلماتیک آلمانی در برلین روز سه‌شنبه به ایران در مورد توقف اجرای پروتکل الحاقی و ممانعت از بازرسی‌های سرزده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مراکز هسته‌ای هشدار داد.

خبرگزاری رویترز از قول این مقام که هویت او را در گزارش مشخص نکرده است نوشت، «کاملا غیرقابل قبول خواهد بود که ایران در بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کارشکنی کند.»

وی گفت تهران باید با دادن فرصت به دیپلماسی به کاهش تنش کمک کند و افزود، «ما از ایران می‌خواهیم از این گام پرهیز کند و ما در این مورد با شرکایمان، از جمله آمریکا، در ارتباط نزدیک هستیم.»

نماینده ایران در آژانس روز دوشنبه گفت تهران تصمیم خود را برای توقف پروتکل الحاقی به آژانس اطلاع داده است و بازرسان آن از هفته آینده اجازه بازرسی سرزده از تاسیسات هسته‌ای کشور را ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز همزمان روز دوشنبه اعلام کرد اگر طرف‌های برجام تعهدات خود را تا هفته اول اسفند اجرا نکنند، دولت ایران موظف به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است.

ایران در برجام پذیرفته است پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا کند. اجرای پروتکل به آژانس امکان می‌دهد با بازرسی از مراکز مورد نظر خود، بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارت کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نهاد نظارت هسته‌ای سازمان ملل متحد، مسئولیت نظارت بر اجرای توافق ۱۳۹۴ بین ایران و شش قدرت جهانی، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان را بر عهده دارد.

در واکنش به خروج آمریکا از برجام در بهار ۱۳۹۷، ایران از تعهدات خود فاصله گرفت و مجلس قانونی تصویب کرد که طبق آن دولت موظف شده در صورت عدم لغو تحریم‌ها، گام‌های بیشتری بردارد.

با روی کار آمدن دولت جدید در ایالات متحده با ریاست جمهوری جو بایدن، که در زمان حصول برجام معاون باراک اوباما رییس جمهوری وقت بود، امیدها برای بازگشت دو طرف به توافق افزایش یافته است.