«بازرسان را اخراج نمی‌کنیم، از ورود آنها جلوگیری می‌کنیم»

سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید، مصوبه مجلس به معنی اخراج بازرسان نیست

یکی از بازرسان آژانس در حال متوقف کردن روند غنی‌سازی ۲۰ درصدی در تاسیسات غنی‌سازی نطنز (ژانویه ۲۰۱۴)-KAZEM GHANE / IRNA / AFP

پس از اینکه آمریکا اخراج بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران را «فراتر از نقض برجام» خواند، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: «قانون مصوب مجلس به معنی اخراج بازرسان نیست». همزمان فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و رئیس کنونی کمیسیونن انرژی مجلس گفت: «بازرسان را اخراج نمی‌کنیم، بلکه از ورود آنها جلوگیری می‌کنیم.»

عباسی به خانه ملت گفت: «طبق قوانین زمانی که بازرسان آژانس بخواهند وارد ایران شوند باید ویزا دریافت کنند و در صورتی که از صدور ویزا ممانعت به عمل آوریم از بازرسی‌هایی سرزده جلوگیری می‌شود.»

احمدی امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رئیسه مجلس روز شنبه تهدید کرده بود که اگر آمریکا تا دو هفته دیگر تحریم‌های بانکی و نفتی را لغو نکند، «ایران قطعا بازرسان آژانس را اخراج و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند.»

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به این اظهارات تاکید کرد که اخراج بازرسان «اقدامی حتی فراتر از نقض توافق هسته‌ای» است.

سعید خطیب‌زاده روز دوشنبه در پاسخ به پرسشی درباره اخراج بازرسان گفت: «قانون راهبردی مجلس کاملا روشن است و در صورتی که طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند نظارت فراپادمانی به پایان می‌رسد که به معنی اخراج بازرسان نیست.» سخنگوی وزارت خارجه در ادامه تاکید کرد که ایران به دنبال حفظ توافق هسته‌ای است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تهدید به اخراج بازرسان و توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی که امکان بازرسی‌های گسترده و سرزده از تاسیسات هسته‌ای ایران را فراهم می‌کند، بارها در دوران اوج تنش ایران با غرب مطرح شده است. در برخی موارد تهدید اخراج بازرسان یا جلوگیری از ورود آنها عملی شده اما اجرای پروتکل الحاقی تا امروز متوقف نشده است.

مجلس شورای اسلامی پیش‌تر در مصوبه‌ای که با تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل شد، دولت را مکلف کرده بود که در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به تعهداتش از پروتکل الحاقی خارج شود.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اظهارات مرتبط با خروج بازرسان آژانس پس از توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در صورت عدم اجرای تعهدات برجامی طرف‌های مقابل طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، به خانه ملت گفت: «بر اساس این قانون اگر تحریم‌ها لغو نشود در موعد مقرر اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف می‌شود و این به معنای اخراج بازرسان آژانس نیست. در واقع ما در سطوح مختلف بازرسی داریم که یکی از آنها بازرسی پادمانی و دیگری طبق پروتکل الحاقی است و در صورت توقف اجرای پروتکل الحاقی بازرسی‌های مربوط به پروتکل قطع می‌شود».

بیشتر از جهان