تأکید نتانیاهو بر مخالفت با کسانی که موضع تندش علیه ایران را نپذیرند

نخست‌وزیر اسرائیل تأیید کرد که در مواردی مانند موضوع ایران و فلسطینیان با جو بایدن اختلاف دارد

نتانیاهو گفت از تلفن نزدن بایدن آزرده نیست و تأکید کرد که رییس جمهوری جدید ایالات متحده آمریکا با او تماس خواهد گرفت- DAVID FURST / AFP

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بر مخالفتش با هر کسی که با او در زمینه مواضع تندش در قبال ایران همراهی نکنند، تأکید کرد.  

نتانیاهو روز دوشنبه ۲۷ بهمن‌ماه در گفت‌وگو با شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، گفت: «هرکس از سیاست‌های ما پشتیبانی کند، من با او هستم. و هرکسی ما را به خطر بیندازد، به‌عنوان مثال [در حوزه سیاست‌ها] در مورد ایران هسته‌ای، که تهدیدی وجودی برای ماست، من با آن مخالفت می‌کنم و دموکرات بودنش برایم مهم نیست.»

او ضمن تأکید بر «روابط فوق‌العاده»اش با نمایندگان دموکرات کنگره ایالات‌متحده آمریکا، گفت که روابط با قانون‌گذاران آمریکایی به وابستگی حزبی ارتباطی ندارد و «موضوعی در حوزه سیاست» است.

نتانیاهو با دونالد ترامپ، رییس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا، روابط بسیار خوبی داشت و در زمینه‌های مختلف، ازجمله جهت‌گیری درمورد برنامه هسته‌ای ایران، از حمایت او برخوردار بود؛ اما پیش از آن، در دوره باراک اوباما، رییس‌ جمهوری دموکرات آمریکا، به‌دلیل اختلاف‌ در زمینه‌های مختلف، ازجمله توافق برجام با جمهوری اسلامی ایران، روابط دو کشور تااندازه‌ای به سردی گراییده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن، رییس جمهوری جدید ایالات متحده آمریکا، نیز زمانی که هنوز نامزد ریاست جمهوری بود، در کارزار انتخاباتی‌اش وعده بازگشت آمریکا به توافق برجام را داده بود که از همان زمان با انتقاد شدید نتانیاهو روبه‌رو شد. حالا نزدیک به یک ماه پس از آغاز ریاست جمهوری بایدن، این رییس جمهوری جدید دموکرات، با وجود برقراری تماس تلفنی با رهبران بیش از ۱۰ کشور، هنوز با نخست‌وزیر اسرائیل تماسی برقرار نکرده است. این موضوع در رسانه‌های اسرائیلی بسیار بحث‌برانگیز شده است. حتی هفته گذشته، دنی دانون، سفیر پیشین اسرائیل در سازمان ملل، با انتشار تلفن تماس نخست‌وزیر اسرائیل را در حساب رسمی توییتر خود، از بایدن خواسته بود که با نتانیاهو با تماس بگیرد. 

سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه ۲۴ بهمن‌ماه، در نشست خبری خود اعلام کرد که رییس جمهوری آمریکا به‌زودی با نتانیاهو تماس خواهد گرفت، اما به تاریخ و زمان مشخصی اشاره نکرد.

نخست‌وزیر اسرائیل که به‌دلیل این موضوع تحت فشار قرار گرفته است، در پاسخ به سؤالی درمورد احتمال عمدی بودن این کار جو بایدن، گفت از این موضوع آزرده نیست و تأکید کرد که رییس جمهوری جدید ایالات متحده آمریکا با او تماس خواهد گرفت. 

نتانیاهو گفت که با بایدن «نزدیک به ۴۰ سال روابط دوستانه داشته‌ایم. ما یکدیگر را می‌شناسیم و موارد زیادی وجود دارد که درموردشان توافق داریم. در مواردی مانند موضوع ایران و فلسطینیان نیز اختلاف‌‌نظرهایی وجود دارد».