«در فرودگاه مسکو بازداشت نشدم، برای بازرسی معطل شدم»

فریدون عباسی می‌گوید نامش در گذشته در فهرست تحریم‌ها بوده است، درحالی‌که هنوز هم در این فهرست قرار دارد

فردی که خبرنگار صداوسیما عنوان می‌شود، از بازداشت یک‌ساعته فریدون عباسی در فرودگاه مسکو خبر داده بود- تصویر از محسن نوروزی‌فرد/ خبرگزاری خانه ملت

فریدون عباسی، رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و رییس پیشین سازمان انرژی اتمی، می‌گوید در فرودگاه مسکو بازداشت نشده، اما مدتی برای بازرسی معطل شده است.

عباسی در ساعت‌های پایانی دوشنبه ۲۷ بهمن‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، شایعه‌های منتشرشده در رسانه‌های مجازی درمورد بازداشتش در فرودگاه مسکو را رد کرد و گفت که «روند چک و تایید گذرنامه» تنها برای «دقایقی» با تاخیر همراه شده است.

او گفت این مسأله به این دلیل روی داده است که نامش در گذشته در فهرست تحریم‌ها قرار داشته و به گفته او «سال‌ها قبل درمیان دانشمندان هسته ای ایران ازسوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سازمان ملل ارسال شده بود».

فریدون عباسی درحالی قرار داشتن نامش در فهرست تحریم‌ها را مربوط به گذشته می‌داند که نام او در حال حاضر هم در فهرست به‌روزشده افراد تحت تحریم آمریکا قرار دارد و هم در «فهرست ۲۲۳۱» شورای امنیت سازمان ملل، یعنی فهرست افراد و نهادهایی که پس از رفع تحریم‌های ایران براساس قطع‌نامه ۲۲۳۱، همچنان محدودیت‌هایی بر آن‌ها اعمال می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رییس کمیسیون انرژی مجلس همچنین گفته است که «ادعای بازداشت» او در فرودگاه مسکو «کذب محض» است و فقط «برای تخریب سفر هیأت پارلمانی مجلس به مسکو» صورت می گیرد.

فریدون عباسی یکی از اعضای هیأت پارلمانی همراه محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی بود که از ۱۹ بهمن‌ماه برای سفری سه‌روزه به مسکو رفتند.

خبر «بازداشت یک‌ساعته فریدون عباسی در فرودگاه مسکو به‌دلیل تحریم‌های آمریکا» را نخستین‌بار شخصی به‌نام داوود مرادی که گفته می‌شود خبرنگار صداوسیماست، روز دوشنبه در استوری اینستاگرام خود منتشر کرد که پس از آن به‌سرعت در رسانه‌های مجازی پخش و بحث‌برانگیز شد.

 

عباسی افزود که وقتی او را در فرودگاه نگه داشتند، «آقای قالیباف کل هیأت پارلمانی را متوقف کرد» تا مسأله حل شود و  موضوع «در فرصت کوتاهی» حل شد.

او همچنین گفت: «رییس کمیسیون سیاست خارجی دومای روسیه وقتی به استقبال ما آمد از همین مشکل کوچک و تاخیر ایجادشده  عذرخواهی کرد.»

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، در تایید حرف فریدون عباسی از قول خبرنگار خود نوشته: «دکتر عباسی همزمان با قالیباف از گیت ورودی عبور کرد» و در رسانه‌های اجتماعی، ویدیویی از ورود او به محل استقبال از هیأت پارلمانی ایران در فرودگاه مسکو منتشر کرده است.