پوتین، قالیباف را به حضور نپذیرفت، نامه خامنه‌ای به رئیس دوما تحویل داده شد

رئیس مجلس شورای اسلامی نتوانست کرملین را برای دیدار با ولادیمیر پوتین مجاب کند

پس از آنکه ولادیمیر پوتین حاضر به ملاقات با رئیس مجلس شورای اسلامی نشد، در نهایت محمدباقر قالیباف پیام مکتوب علی خامنه‌ای را به «ویاچسلاو والودین»، رئیس دومای روسیه تحویل داد.

به گزارش اسپونتیک، آقای والودین گفت که در سریع‌ترین زمان ممکن، پیام رهبر جمهوری اسلامی را به رئیس‌جمهور روسیه خواهد رساند.

پس از آنکه رسانه‌های منطقه خبر دادند که پوتین حاضر به ملاقات با قالیباف نشده، این موضوع جنجال بسیاری به پا کرد. خصوصاً اینکه مشاوران قالیباف تأکید داشتند که وی حامل پیام علی خامنه‌ای است. به عبارت دیگر برداشت عمومی رسانه‌ها و افکارعمومی این بود که پوتین توجهی به پیام علی خامنه‌ای نداشته و آن را مهم تلقی نکرده است.

پیش‌تر، مجتبی توانگر از نمایندگان مجلس گفته بود که قالیباف حامل پیام علی خامنه‌ای برای ولادیمیر پوتین است و با او دیدار خصوصی خواهد داشت.

اما پس از سفر قالیباف به مسکو مشخص شد که کرملین برنامه‌ای برای دیدار پوتین و قالیباف تنظیم نکرده است.

گروهی از مشاوران و نزدیکان قالیباف پس از امتناع کرملین از دیدار اختصاصی پوتین با قالیباف، وزارت خارجه را مسئول این ناهماهنگی دانستند. روز گذشته در پاسخ به این اظهارات، محمدجواد ظریف گفت که در پروتکل سفر رؤسای مجالس به روسیه دیدار با پوتین قرار ندارد و این موضوع قبلاً به مجلس اطلاع داده شده است. او همچنین گفت که وزارت خارجه و سفارت ایران در روسیه تلاش بسیاری برای هماهنگی این سفر رئیس مجلس انجام داده‌اند.

اما روز شنبه توانگر گفت که آقای قالیباف، پروتکل‌های بهداشتی دیدار با پوتین را نپذیرفته، بنابراین پوتین برای دریافت پیام خامنه‌ای، نماینده ویژه معرفی کرده است. او گفت: «خبری که بنده در خصوص نهایی شدن دیدار دکتر قالیباف با ولادیمیر پوتین اطلاع‌رسانی کردم، دقیق و تأیید شده نبود. البته دیدار با رئیس‌جمهور روسیه در دستور کار و در حال برنامه‌ریزی بوده است اما دیدار با پوتین در روسیه پروتکل‌های ویژه‌ای دارد که دکتر قالیباف پروتکل‌های بهداشتی دیدار با پوتین را نپذیرفته است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی بازتاب وسیع عدم ملاقات پوتین با قالیباف که بسیاری آن را تحقیرآمیز دانستند و برخی نیز در تاریخ دیپلماسی بین دو کشور بی‌سابقه عنوان کردند، قالیباف ناهماهنگی در سفرش به روسیه را تلویحاً به اصرار و عجله خامنه‌ای ارتباط داد و گفت: «در برهه‌ای حتی زمانی که می‌خواستم زمان سفر به روسیه را به تعویق بیندازم، رهبر معظم انقلاب فرمودند این سفر را به تأخیر نیندازید و تأکیدشان بر این بود که نکاتی را به‌صورت مکتوب به شما ارائه می‌کنم تا به روسیه ببرید.»

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت هدف او از سفر به روسیه مطمئن کردن این کشور از وفاداری ایران است: «علت سفر من به این کشور اطمینان‌بخشی به روسیه بود تا بداند بروز هر اتفاقی در غرب هیچ تأثیری بر روابط ما با آنها نمی‌گذارد.»