اعلام رسمی همه‌گیری «ابولا» در گینه

سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که پس از اعلام موارد ابتلا به ابولا در نزدیکی کنگو، این منطقه هم باید بسیار مراقب باشد

شیوع این ویروس در شهری به نام «انزرکوره» در غرب آفریقا در حال وقوع است - John WESSELS / AFP

پس از اینکه در کشور گینه سه نفر جان خود را بر اثر ابتلا به بیماری ابولا از دست دادند و چهار نفر دیگر نیز به این بیماری مبتلا شدند، این کشور به صورت رسمی شیوع ابولا را اعلام کرد.

شیوع ابولا در شهری به نام «انزرکوره» در بخش جنوبیِ غرب آفریقا در حال وقوع است. 

سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که پس از اعلام موارد ابتلا به ابولا در نزدیکی کنگو، این منطقه هم باید بسیار مراقب باشد. البته به نظر می‌رسد که ارتباطی بین موارد ابتلا در این دو کشور وجود ندارد.

مایک رایان، کارشناس ارشد سازمان بهداشت جهانی در یک نشست خبری اظهار داشت: «ما باید بسیار هشیار و مراقب باشیم، چراکه ابولا یک تهدید منطقه‌ای به شمار می‌رود.» به گفته رمی مالا وزیر بهداشت گینه، افراد مبتلا در ماه فوریه در مراسم خاکسپاری یک پرستار شرکت کرده بودند.

وی افزود که در بررسی اولیه هفت فرد مبتلا شناسایی شدند که همگی آنها بالای ۲۵ سال بودند و از این میان، دو زن و یک مرد هم جان خود را از دست دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای لاما در بیانیه‌ای از سوی وزارت بهداشت اظهار داشت: «دولت به مردم اطمینان خاطر می‌دهد که تمام اقدامات را به کار خواهد بست تا این بیماری هر چه سریعتر مهار شود و از مردمی که در مناطق آلوده ساکن هستند تقاضا می‌کند تا قوانین بهداشتی و پیش‌گیرنده را رعایت کنند و در صورت مشاهده هرگونه نشانه بیماری، آن را به مقامات بهداشتی گزارش دهند.» 

این همه‌گیری طی یک جلسه اضطراری در روز یکشنبه اعلام شد و موارد مشکوک به ابتلا در «انزرکوره» و «کوناکری» پایتخت کشور، قرنطینه شدند.

مراسم سنتی تدفین که طی آن، افراد بدن فرد متوفی را لمس می‌کنند و می‌شویند، عامل تسهیل شیوع ابولا است. این بیماری از طریق حیوانات آلوده، نظیر خفاش‌‌ها به انسان منتقل می‌شود و سپس از طریق تماس مستقیم با مایع بدن انسان، شیوع پیدا می‌کند. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که در تلاش است تا واکسن‌‌های تولید شده در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، هر چه سریع‌تر در دسترس همگان قرار ‌گیرد.

سازمان بهداشت جهانی ماه گذشته اعلام کرد که در حال ایجاد یک ذخیره جهانی ـ شامل ۵۰۰ هزار دوز واکسن ابولا ـ برای همه‌گیری‌های آتی است، اما در حال اعلام این بیانیه، تنها ۷ هزار دوز موجود است.

سازمان پزشکیِ بین‌المللی «پزشکان بدون مرز» اعلام کرد که گروه‌هایی را برای مبارزه با این شیوع اعزام خواهد کرد.

گزارشا‌های تکمیلی در اسوشیتد‌پرس و رویترز موجود است.

© The Independent

بیشتر از جهان