چهار کشته در اثر شیوع مجدد ابولا در کنگو

کنگو علاوه بر کرونا و سرخجه اکنون دوباره با ابولا روبرو شده است

آخرین باری که منطقه اکواتور شاهد ظهور ابولا بود دو سال پیش در می ۲۰۱۸ بود-PATRICK MEINHARDT / AFP

با تأیید وزیر بهداشت جمهوری دموکرات کنگو، چهار مورد مرگ ناشی از ویروس ابولا به تازگی در کشور رخ داده است.

اتینی لانگوندو، وزیر بهداشت، زمانی این خبر را اعلام کرد که یک مورد جدید مرگ در اثر این ویروس کشنده در ولایت غربی اکواتور را تأیید می‌کرد. این استان با شرق کشور، که شیوع ویروس از آنجا رخ داده، ۱۰۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

به گزارش روزنامه تلگراف، بوبو بولوکو بولومبا، فرماندار ولایت اکواتور، نیز بازگشت ابولا را تایید کرده است. وی اعلام کرده «از آزمایشگاه به ما اطلاع داده‌اند که بررسی تمام مرگ‌های پس از تاریخ ۱۸ می نشان می‌دهد که مرگ در اثر ویروس ابولا بوده است. البته نمونه‌های آزمایش برای بررسی دقیق‌تر به انیستیتیو ملی تحقیقات بیوپزشکی فرستاده شده است.»

وی افزوده است «از مردم می‌خواهم ضمن حفظ آرامش به رعایت نکات بهداشتی ادامه داده و دست‌های خود را مرتبا با صابون بشویند. هنگام احوالپرسی با دیگران دست ندهید و بیماران یا اجساد مرده را که تب یا خونریزی داشته‌اند لمس نکنید.»

شیوع جدید این ویروس مشکلات تازه‌ای برای مسئولین بهداشتی ایجاد می‌کند. سازمان بهداشت جهانی در ماه آوریل فقط چند روز با اعلام پایان دومین اپیدمی گسترده ابولا فاصله داشت که موج جدیدی از مبتلایان در شرق کنگو پیدا شد.

آخرین باری که منطقه اکواتور شاهد ظهور ابولا بود دو سال پیش در می ۲۰۱۸ بود، که از منطقه روستایی بیکارو آغاز و تا شهر مبانداکا کشیده شد.

مقامات بهداشتی منطقه آن زمان به سرعت وارد عمل شده و در عرض چند ماه با مجموع ۵۳ مبتلا و ۲۹ کشته، شیوع ویروس را پایان یافته اعلام کردند.

اما حالا کشور در حالی با این چالش بزرگ مواجه شده که با ویروس کرونا و سرخچه نیز مشغول مبارزه است.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، وزارت بهداشت کنگو شمارش معکوس ۴۲ روزه‌ای را برای اعلام خاتمه شیوع ویروس آغاز کرده بود.

البته سازمان بهداشت جهانی اخطار داده داده بود که «مدت طولانی و وسعت عظیم شیوع ویروس» و همچنین وجود ویروس در حیوانات منطقه ممکن است منجر به شیوع مجدد ویروس حتی بعد از اعلام پایان آن شود.

در گزارش سازمان بهداشت جهانی در تاریخ ۲۸ می آمده «ضروری است در اسرع وقت یک سیستم کنترل و نظارت مستحکم و پایدار برای تشخیص، قرنطینه، آزمایش و درمان موارد جدید و مشکوک تهیه و زنجیره‌های انتقال احتمالی به سرعت شکسته شود.»

© The Independent

بیشتر از جهان